Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
Supercool LK-03 fläktmotor

Hasse Svedberg:

Efter många års trogen kylning har min Supercool LK-3 kastat in handduken. Det är fläkten på den varma sidan som inte startar. Om man ger den lite fart så kommer den igång och fortsätter sedan att rotera. Tyvärr har jag inte hittat någon beskrivning på fläktmotorbyte. Inte ens på Internet, Fläkten roterar lätt så det verkar vara ett elfel i motorn. Tacksam för tips! Temporärt har jag monterat på en fläkt från ett nätaggregat till en dator. Hasse S

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31

Georg:

Jag tror att motorn bara sitter instucken i ett fäste, inga skruvar e.d. Det kanske går lätt att peta ut motorn. Ring till Supercool AB, tel. 031 420530. De är mycket hjälpsamma enligt min erfarenhet och kanske har reservmotorer.
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31

Erik:

Hej! Jag köpte reservfläktmotor hos Hjertmans för något år sedan. Gå in på http://www.hjertmans.se/ och klicka dig fram till 4795-900 Reservfläktmotor, till Supercool med vit fläkt och röd motor. Årsmodell 1980-1986 198.- //Erik
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31

Hasse Svedberg:

Jag har pratat med Supercool som bekräftar att det är mycket lätt att byta fläktmotor då den bara är inpressad i skumplast tillsammans med en metallbygel. De två fläktarna är på 6 V och kopplade i serie. Företaget har en utmärkt service. Utan extra kostnad fick jag ett nytt skyddsgaller för kalla sidans fläkt då originalet visat sig vara för vekt. Tack! Jag har hittat fläktmotorn i Hjertmans katalog. Temporärt kör jag nu med en datafläkt på varma sidans slangstos. Den är förmodligen effektivare än originalet. Ev kanske jag provar med att ha den temp-reglerad och då körd på 12 V även i E-läget (och då relä-inkopplad). Direktkopplad som nu orkar den knappt gå i E-läget. Hasse
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31

Seawolf:

Jag hjälpte en bekant att nödreparera en Supercool härom året på Samsö, en söndag: Efter att ha konstaterat att den leksaksliknande elmotor som driver varma sidans fläkt hade fått sin kommutator fullständigt utsliten och oreparerbar, kontaktade jag lokalbefolkningen i Ballen, beskrev problemet att finna en PC-fläkt en söndag under semestertid, och frågade om de kände till någon PC-guru med stor bra-å-ha-låda på ön. Efter en timme kom denne i bil, vi åkte och vittjade hans rikhaltiga låda, och skruvade ut en lämplig fläkt varpå han skjutsade oss tillbaka till Ballen. Fläkt och bilfärd var billig! Pc-fläktens fyrkantiga hörn sågdes och filades av så den passade i den gamla fläktens ställe inne i supercoolaggregatet, och allt funkade bättre än på ett nytt aggregat. Det kyler nu bättre än tidigare för ungefär samma strömförbrukning. Den verkar ha tjänat på att få en lite kraftigare fläkt med obetydligt större strömförbrukning för den stora strömförbrukningen sitter i peltierelementet. PC-fläktarna är kommutatorlösa och outslitliga och haåller en helt annan kvalitet än leksaksmotorerna i orginal. Bekantingen öveerväger att byta kalla sidans fläkt på samma sätt ...
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31

Vill inte investera i nytt kylskåp. Har gjort som seawolf beskriver, behöver inte anpassa motorhset sill de gamla sätet, nya fläktar är såtunnaatt de går att lägga (fästa på) ovanpå kylelementet. bter påvama sian då motorn lagt av. Fläktarna köpte jag på SVEBRYS i Skövde. Hoppas ha sparat 3 000:- på mitt Åsanissemekande.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31
Vilket produktnummer var det på fläkten från svebrys? Har svårt att hitta reservdelarna till supercool på nätet! Hjertmans verkar inte ha kvar reservdelen.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31
Vilket produktnummer var det på fläkten från svebrys? Har svårt att hitta reservdelarna till supercool på nätet! Hjertmans verkar inte ha kvar reservdelen.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 03:31
Jag har en supercool till salu! Finns i Björketorp. Ring 0702050423 om du vill köpa den.
Kjell-Åe Erisson
Senast inloggad: 2023-11-19 - 16:46

Jag har kollat idag 7/8 på Hjertmans ,kan inte hitta någon reservmotor till aggregatet.då min pajat på kalla sidan ,den har jag bytt flera ggr tidigare ,enkelt bara en lödkolv och lite tålamod .Jag disikerade motorn ,det var kontakt blecken (motsvarande kolen) som var utslitna P.S Jag har köpt motorn på Hjertmans men det är 100 år sedan Best.numret var 4795-900  År2007