Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Supercool eller Isotherm

Karl Johan:

Hej! Jag har nu en inbyggd kylbox i båten utan något kylelement i, min fråga nu är vilken typ som är att rekommendera för detta? Vilken typ kyler bäst, drar minst ström och är lättast att montera in? Mvh Karl Johan

Gunnar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Gunnar:

Du skall välja ett aggregat med kompressor. Om det sedan heter Isotherm, Frigoboat eller något annat spelar mindre roll.
Torkel (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Torkel:

har själv ett Isotherm som drar igång automatiskt när motorn går (segelbåt) och där kylningen går mot sjövattnet via ett värmeväxlarpaket i diskhons avlopp. Jag är mkt nöjd med denna lösning som visat sig dra lite ström. Har en 25 w solcell som laddningsstöd och det räcker gott men då har jag inga andra stora el-förbrukare igång.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Gunnar S:

Om du väljer vattenkylt som Torkel skriver om är Frigoboats passiva system med keel-kooler betydligt (ca 5000.-) billigare är Isotherms modell med en speciell geonomföring. När jag bytte från luftkyld kompressor minskade förbrukningen med närmare 50% med vattenkylt!
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Erik:

Gunnar, Bytte du hela aggregatet eller bara kondensorn ?
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Björn J.:

Intresant diskussion! Jag skall också köpa nyttbåtkylskåp. Har bestämt mig för ett kylskåp med kylackumulator och en smart elektronik, ASU som känner av elsystemets spänning och kör kylskåpet i ekonomiläge när motor/generator eller landstöm inte laddar. Skall ordna med tilluft utifrån eller från kölsvinet. Helst skulle jag vilja bygga en kylbox, men har ont om plats, dessutom har jag inte hittat något fristående kylaggregat med de finesser jag vill ha. Kanske skall titta på de vattenkylda modellerna också, problemet för mig är att jag inte har någon bordsgenomföring i närheten av kylskåpet, diskhons avlopp ligger ovanför vattenlinjen. Högst irriterande att ett båtkylskåp i vissa fall är dyrare än ett stort kylskåp för hemmabruk. Jag har också en islåda, dubbelisolerad, i den stoppar jag rektangulära f.d syltförpackningar (Bob tror jag) som jag fryst in vatten i hemma i frysboxen, håller kylan i två-tre dygn beroende på omgivningstempen.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Gunnar S:

Jag bytte allt, kompressor, evaporator och kondensor, behöll bara befintlig kyl. Priset för ovanstående är idag ca 9000.- från ItalNordic beroende på evaporator. Observera att detta system bygger på en separat "keel-cooler" i brons som monteras på skrovets utsida helt oberoende av eventuella befintliga genomföringar. http://www.italnordic.se/Products/Product.asp?SectionId=354724&ItemId=53161 Isotherms variant med kylning i genomföring blir betydligt dyrare, placeringen av kompressorn styrs av avloppets läge och (i alla fall i mitt fall) kommer i konflikt med vinterliggning i is.
Karl Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Karl Johan:

Hej! Någon som vet något om detta aggregat som finns på www.seasea.se ? KYLAGGREGAT VITRIFRI.ND35 OR1V
Lennart (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:13

Lennart:

Vad är det som hindrar vinterliggning med Isotherms variant på vattenkylning? Har Frigoboats konstruktion med "keel-cooler" verkligen samma verkningsgrad/energisparande effekt som Isotherm?