Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 15:31
Strøm i båt

tor Graver:

Jeg holder på å legge om el-systemt i vår seilbåt. I denne forbindelse lurer jeg på: Bør det være en sikring mellom startbatteriet og startmotoren og hvor stor bør denne event være? (Volvo 2040 2 kw startmotor - avstand mellom batteri og startmotor maks 50 cm). Jeg lurer også på om jeg skal skille forbruksbanken (2 x 125 Ah) og startbatteriet (80 Ah) med en Shottykydiode eller et relee? Hvor stor strøm må dioden eller releet kunne klare. Det er ca 3 meter mellom batteriene. På forhånd takk for svar. Hilsen "Sanna II"

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Tor, Det du frågar om är så nära religion du kan komma. Det finns massor av åsikter och ingen kan nog säga exakt vad som är "rätt". MIN åsikt är; JA - du skall ha en säkring mellan batteriet och motorn. Om startmotorn är på 2 kW så har den en startström på knappa 200 A - så sätt en säkring på cirka 300A så har du lite marginal. Anledningen är att det är bättre att säkringen brinner upp än att du får en kabelbrand om något går fel. Diod eller relä: Relä säger jag. Anledningen är att du inte behöver fundera över spänningsfall i samma utsträckning. Du lär få fler och andra svar... :) / T.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Många idéer till lösning av dina problen finns i Forums arkiv. Ovanför Forums frågor finns länken "Sök bland frågorna". Välj t ex Söktext "batteri" och Ämnesområde "El". Lycka till.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 15:52

Tomas:

Boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky är nyttig för alla som dessa bekymmer -- som sagt.
Tor Graver (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 15:52

Tor Graver:

Hei og takk for svarene ! Jeg lurer på hvorfor delabmarine mener at det ikke skal være sikring mellom startbatteriet og startmotor? En liten sak til: bør jeg også ha en bryter på minusledningen fra batteriene for å kunne koble disse fra når jeg ikke er ombord i båten og har batteriladeren koplet inn? Jeg har laget et diagram som viser hvordan jeg tenker meg at tilkoplingen bør være - er det noen som kunne ta en titt på denne for å se om den virker fornuftig? mvh Tor G.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Tor Det finns många åsikter om detta och det finns skrivna regler som tolkas olika. DELAB glömde att tala om att finns vissa villkor för att slippa säkra av startkretsen. Ledningen skall vara av typen mantlad/armerad, ligga i en skyddande kabelkanal eller vara väl klammad hela vägen mellan batteri och förbrukare, så att isoleringen inte kan utsättas för slitage och därigenom få kontakt med andra ledande delar i båten. Kabeln skall säkras, vid batteriet, mot brand och då krävs rejäla don, 2-400 A beroende av hur svårstartad din motor är. Ett sätt att undvika så stora säkringar är att koppla in en fjärrmanövrerad switch(1000 A)som styrs av startnyckeln och tilfälligt kopplar förbi säkringen (säg 50-100A)under den tid, några sekunder, som startmotorn arbetar. Fungerar utmärkt i praktiken och kostar inte mer än en överdimensionerad säkring. Om du sedan kopplar samman start- och förbrukningsbatterier i en batteribank så får du en ännu enklare och billigare installation. KJELLF
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Nej Kjell F.! Jag glömde inte. Jag bara respekterar "copyrighten" när det gäller bl a SVENSK STANDARD SS-EN ISO 10133 Klenspänningsinstallationer i fritidsbåtar. Det är mycket beklagligt att denna och andra standarder som också gäller el-säkerheten ombord i fritidsbåtar inte skall få spridas pga "copyright". Dags att agera? MVH Dick Pettersson