Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
Stänga av generatorn

Veikko:

Köpte förra året en 70 amperes generator och monterade på en MD5B. Till min stora förvång sjönk hastigheten med nästan en knop! Min undran är om man kan koppla bort generatorn tillfälligt med en liten vippströmbrytare? Isåfall vilken kabel?

Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Klart att det går att stänga av generatorn. En brytare på den kabeln som går till generatorns D+ borde funka. Tror dock inte att det är den rätta lösningen. Att generatorn bromsar motorn mycket beror på att den laddar mycket. När batterierna är fulladdade kommer generatorn inte att arbeta så hårt längre och följaktligen inte heller bromsa motorn nämvärt. Jag tycker att du skall kolla att laddningsspänningen är riktig och sedan låta det vara som det är utan strömbrytare.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 19:48

Stefan:

De flesta generatorer får sin förmagnetisering via laddninslampan för att laddningen skall börja. Om man tar bort lampan eller lägger en avbrytare i serie med lampan och sedan startar motorn så borde den inte ladda. om motorn redan är igång så hjälper det inte. Genom att sätta i lampan eller knäppa på brytaren så börjar laddningen igen också när motorn redan är igång. Detta är enkelt att prova och du behöver inte vara rädd för att det skall ta skada av det, för en lampa kan ju alltid gå sönder och då är situationen den samma.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 19:48

Magnus:

En generator på 70 A 14Vut motsvarar c:a 1 kW. Den drivs vanligen av kilrep. Den har en fläkt och den har lager och släpringar. Totalt skulle jag tro att man förlorar bortåt en hästkraft även vid relativt låga laddströmmar. Det är bl.a. därför man på moderna bränslesnåla bilar har gått över till flatare kuggremmar i stället, de har högre verkningsgrad. En båt har en någorlunda flack motståndskurva i vattnet vid ökande fart, så länge båten inte skapar vågor, dvs. man färdas klart under skrovlängdsfarten Eftersom din båtfart minskar en hel knop av en effektförlust på 0.5-1 hk så förefaller det som om din båt är rätt långsmal? En annan slutsats är att du eventuellt har för stor propeller, så att motorn inte orkar varva upp helt med den nya generatorns ändå måttliga tillskott av motstånd. Jag kan tänka mig att en kontroll av propellerstorlekan kan löna sig. /Magnus
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 19:48

Kjell:

Motorns nominella effekt är 5,5 kW. En generator på 70 A / 12 V levererar en maximal effekt på 1 kW till elsystemet. Om man sedan tar hänsyn till verkningsgrader, förluster i kilrepsdrivningen mm så kräver nog generatorn upp mot 2 kW mekanisk effekt från motorn vid max laddström, det är ca 30% av motorns maximala effekt. Om du inte kör med max pådrag så tar generatorn relativt sett än större del av motorns effekt. Beroende propellerns varvtal/effekt/moment kurva i kombination med generatorns belastningskurva kan situationen bli sådan att motorn helt enkelt inte orkar varva ut. Börja med att ladda batteriet i land så att du säkert vet att generatorn inte behöver ladda och kontrollera sedan vad som händer. Kontrollera även laddninsspänningen på batteriet när motorn går. Den bör inte vara högre än ca 14 Volt.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 19:48

Ladddninslampan lyser i bland för att sedan slockna.Har bytt ny generator men problemet uppstår ändå.Var är felet?