Hoppa till huvudinnehåll
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35
Sönderladdade batterier?

Björn Johansson:

Jag statte en större seriekopplad batteribank (2 x 6 V och 200Ah) på laddning för några veckor sedan med en elektronisk och intelligent (nåja) batteriladdare. Laddningen glömdes bort, jag och familjen reste bort på semaster. Laddaren skall ju gå ner på underhållsladdning och sedan stänga av... vilket den inte gjorde. Villalarmet och familjens digitala veckarklockor indikerade att det varit strömavbrott, kanske det också påverkade laddaren, vad vet jag... Men iallafall när vi kom hem från semestern gick laddaren för fullt och batterierna var nästan torra. Bekräftelse? Då är det väl så att jag kan anse dessa batterier som förbrukade..? bara att lämna på återvinninsstationen och köpa nya och inte försöka tänka på hålet i plånboken? Jag hade väl iofs tänkt att fylla upp dem med dest.vatten igen och ladda (med annan laddare) och se om jag kan få ut någonting... eller kan jag bespara mig den ringa kostanden för dest.vattnet och försöka svälja den onödiga kostanden för en ny batteribank?

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Anders:

Du kan ju alltid pröva att fylla upp med vatten igen. Har du tur, så har du sparat lite pengar. Även om "den automatiska" laddaren inte stänger av sig, så går den ju ner allt eftersom batterierna fylls upp. Ett sätt är ju att koppla en laddare över en programerbar timer. Låt säga någon timma varje vecka under vintern. Då vet man ju att det blir laddat med jämna mellanrum. Och blybatterier far ju inte illa av en avbruten laddning så som Ni/Ca eller Ni/hydridbatterier skulle ha blivit.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jo strömmen minskar ju allteftersom... men nu när jag kom hem så var det bara någon centimeter syra kvar längst ned mellan blyplattorna så laddaren har antagligen brassat på ganska bra trots strömmen måste varit begränsad till slut. Batteriernas lufningspluggar var borttagna, om det nu påverkat avdunstningen av syran? I denna lilla syramängd bubblade det rätt friskt, så jag misstänker att det sulfaterat på plattorna rätt så bra. Dyrköpt erfarenhet, men tack för tipset med timern, en sådan kostar ju bara 49.50, billiga fritidsbatteri kanske 495 kr, mina kostade väl betydligt mer.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Arne:

Hei Bjørn Syren blir ikke borte kun vannet. Det som skjer er en elektrolyse som skiller ut ren hydrogengass på den ene polen og oksygen på den andre.Du skal bare fylle på rent vann så kan det hende at det er liv i batteriene. Men vær forsiktig. Du har masse knallgass rundt batteiene og den er eksplosiv. Det at du har skrudd av korkene har ingen betydning, men et batteri som "gasser" mye er som regel sulfatert, eller blir ladet med alt for høy spenning. Arne
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Roger Ryberg:

Ett annat sätt att säga samma sak som Arne är att troligen så har det blivit kortslutning i någon cell och då hjälper det inte hur intelligent laddaren är, den öser på med full laddning för att få upp spänningen. Fyll på vatten och ladda varje batteri separat, något kan ha överlevt.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Ok. Tack för svaren! Det är ju så att det rör sig om två stycken golfbilsbatterier på 6 V och 200 Ah vardera. Jag har bara en pytteliten 6 V laddare avsedd för mopedbatteri, och den orkar inte att ladda dessa inom överskådlig tidsrymd... Därför seriekopplade jag dem och lät en vanlig elektronisk 15 A laddare sköta laddningen. Men jag skall göra ett nytt försök, jag fyller på dest.vatten och laddar litet försiktigare denna gång och kopplar då laddaren över en timer. Sedan kollar jag syravikten och gör ett belastningsprov, om inte det hjälper ger jag mig ut till golfbanan och "lånar" två nya batterier... nä det blir väl att gå till "batteriaffären" igen. Batterierna står i en ventilerad matkällare, så knallgasen tror jag är bortventilerad nu.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Sambal:

En "vanlig" laddare brukar väl ge bara 5 A? Inte undra på om du har kokat dina batterier om du låter en 15 A-laddare stå på i några veckor...
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Arne:

Sambal, du må lære deg ohms lov. Selv om laderen har en maksimalkapasitet på 15 A betyr dette at du bare får 15 A når spenningen er lav. Den lader ikke 15 A konstant. Han har en regulert lader som justererer ladestrømmen i forhold til batterispenningen. Dette betyr at ladestrømmen er nær 0 når spenningen er 12,8 V. Rogers teori er nok nær sannheten. Ett av batteriene har en kortsluttet celle som gjør at spenningen på resterende celler er mindre enn 12 volt. Derfor gir laderen det den klarer. Friske batterier kan trygt lades med en 15 A lader i årevis, hvis den er regulert.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Tomas:

Läs Magnus Sterkys bok Elsystem för båtar. Den bästa jag sett.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag har några böcker om båtel och fordonsel i stort. Bl.a. en bok som heter "El ombord" en norsk författare jag glömt namnet på. Sterkys bok hittar jag väl förstås inte på den pågående bokrean? I övrigt kan jag nämna att jag nu laddar batterierna igen. Först med en gammal upphittad antik laddare som var omkopplingsbar mellan 6 och 12 V. Först laddade jag batterierna var för sig (på 6 V) och nu i serie (12 V) jag kan inte se att laddaren skenar iväg och ett kortare belastningsprov med en sådan där elak elektromekanisk batteriprovare visade "grönt" på båda batterierna, tyvärr hittar jag inte min syraprovare.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Arne:

Hei Bjørn. Syremåler koster noen kroner hos clas ohlsson eller biltema. Det er viktig at syrevekten er jevn i alle cellene, ellers er en belastningsmotstand bra testmetode. Det ser ut til at du har reddet batteriene. Arne
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:06

Tomas:

Magnus Sterkys bok hittar du i båttillbehörsbutik -- Hjertmans, Viking mfl. Framför allt försöker han visa hur olika komponenter och apparater bildar system -- det som är bra i ett elsystem är kanske rent dåligt i ett annat. Man måste se till helheten -- lära sig optimera. Han ger ett mycket kunnigt intryck. Den norska boken är betydligt enklare.