Hoppa till huvudinnehåll
clangham
Senast inloggad: 2019-12-05 - 13:16
Solcellsregulator i kombination med landström/inverter

Vi har köpt en båt med  AGM-batteribank och landströmsladdare/inverter ifrån Mastervolt. Dessutom finns separat solcellsregulator (ocks Matservolt) installerat som dock i dagsläge inte är kopplat till någon solpanel. Jag vill nu installera solpaneler och vi inspektion av regulatorn upptäckte jag att den ihopkopplat med landströmsladdaren (dock på ett mycket märkligt sätt som jag inte riktigt förstår). Jag har tidigare haft/installerat solcellsanläggning och då direkt kopplat solcellskretsen på batterierna. Så min fråga är, eftersom det i nuvarande fall är AGM batterier som är känsliga för rätt laddström för att inte överhettas, om det är nödvändigt att ha kommunikation mellan landströmsladdare och solcellsregulator för att få rätt laddström när båda laddar samtidigt eller om det ändå bör vara två separata kretsar? Obs att både landströmsladdare och solcellsregulator har egan tempartursenorer som sitter på samma batteri. Enheterna är ifrån Mastervolt och ingen iformation om hur de ska användas tillsammans framgår ifrån respektive manual.

 

Har ni några tankar/tips?