Hoppa till huvudinnehåll
Östralund
Senast inloggad: 2015-08-13 - 11:51
Radiostörning från dieselmotor?

Bertil Björklund:

Jag har fått problem med mottagning av låga frekvenser vid motorgång. NAVTEX, 512 kHz, ger störd text när motorn går samt längre avstånd från sändaren. DGPS mottagaren tappar tidvis signal när motor går. Visar sig som ”grön-gult” på ap GPS MK 9. Med Philips DGPS mottagare, vars LED-lampa för signal ibland är släckt. Tar jag bort parameter för DGPS i ap:n är det grönt, d.v.s. OK. Problemet har uppstått efter byte av motor till VP MD2030D med standard generator samt laddningsfördelare Odelco CD 150 RC. Det är rejält knaster i kortvågsmottagaren i frekvensområdet 200 kHz till 2000 kHz med motorn startad. Tidigare var det en MD11C med eftermonterad 70 amp. generator och fördelningsrelä, som fungerade OK. Jag har ett subjektivt intryck av att störningen tilltar med tiden.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:19

Magnus:

Prova tillfälligt att koppla förbi laddningsfördelaren (så alla batterier och startmotor/generator blir sammankopplade). Studera om störningarna påverkas av detta. Då bör det framgå om störningen finns från generatorn eller från laddningsfördelaren. www.batteknik.se