Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 14:57
"Motorövervakning på båtar" Hans Donat

Jan B.:

Hej! Söker en bok som heter"Motorövervakning på båtar", författare är Hans Donat. Boken behandlar el i största allmänhet i en fritidsbåt. Boken har mörkblå mjuka pärmar. VDO har också varit med i utformningen. Den är tryckt någon gång under senare delen av 80-talet. Har någon förslag på var man kan hitta denna bok? Någon kanske har en som inte behövs? Mvh Jan B.

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:20

Anders:

Hej. Jag har ett eget exemplar som jag anser är värt sin vikt i guld. Därför lämnar jag det inte ifrån mig. Men jag vill ha fler exemplar för att ge till båtägande bekanta. Jag har talat med flera ställen, bl.a. KG Knutsson som är representant för VDO. Men dom säger att den inte finns till salu längre. Även olika bokförlag m.m. svarar liknande besked. Enda möjligheten är antkvariat och loppmarknader. Många antikvariat är ju numera anslutna till gemensamma sökmöjligheter. Så om den finns någonstans, har man stor chans att få tag på den. Det finns dock en liten, liten tröst. Tidningen Vi Båtägare har en artikelserie, som även finns på nätet. Motorbåtskolan heter den. Där har dom använt en hel del text och bilder ur Motorövervakning på båtar. Kan vara ett tips för den som vill veta lite märmare vad det handlar om. Boken innehåller dessutom en mängd tabeller och beräkningsformler m.m. m.m. Plus mycket annat nyttigt. Men avslutningsvis: Det är nog en av dom bättre böcker som har skrivits i ämnet. Ni som har kvar era exemplar, var rädda om dom! PS. Hans Donat har kommit ut med en ny bok under våren -06. Den handlar om dieselmotorer. DS.
Bamce (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:20

Bamce:

Vi Båtägares artikelserie tycks finnas tillgänglig i form av 16 st separata pdf-filer på Jodaklubbens websidor: http://www.jodaklubben.se/teknik (längst ned på sidan). Nyttig läsning!
sk941
Senast inloggad: 2023-10-03 - 17:36

Hej, hade turen att titta in på Facebook i rätt tid (lördag eftermiddag). Nu har jag mitt ex av boken liggande på skrivbordet... :)

Den  finns på/ fanns också på:

Bokbörsen

Libris

//Anders