Hoppa till huvudinnehåll
phuldt
Senast inloggad: 2024-03-09 - 10:53
Laddning av våta batterier

Hej,

jag har fyra 75 Ah batterier kopplade och sen via en shunt till batterifrånskiljaren. På detta är en CTEK M 300 25A laddare kopplad. Till shunten har jag en batterimätare Nasa BM-2 kopplad för att se hur mycket som laddas och nivån på batterierna. Nu tänkte jag göra en underhållsladdning av batterierna då vilospänningen var 12,6V. När jag kopplade på laddaren så visar den efter 2 timmar 14,0 V och 1,1 A. Kan det vara riktigt? Jag hade förväntat mig mer A. Vad kan i så vara felet i systemet? Tacksam om någon kan ge mig råd.

Patrik

Tommy K
Senast inloggad: 2024-03-13 - 15:21

Hej
12,6V i vilospänning anger en bank som är laddad till 85% vilket är ganska fulladdad.  Det tar mycket lång tid att fylla på det sista. Det beror på att batteriernas inre motstånd ökar när de börjar bli fulladdade. jag vet inte hur denna laddare avgör när batteriet börjag bli fullt men vid denna låga ström du läser av och den spänning du ser (14V) kan man misstänka att laddaren redan börja avreglera för att batterierna börjar bli fulla. Du hade 4x75 Ah batterier det är totalt 300 Ah. 15% av detta är 45 Ah. med en 25 A laddare kan du teoretiskt leverera 2x25=50Ah på 2 timmar. Så egentligen skulle batterierna kunnat vara fulladdade på 2 tim. Nu gör det ökande motståndet enligt ovan och att temperaturen kanske är låg att det tar längre tid. Bästa sättet att kolla hur det egentligen står till är att koppla loss batteriernas minus anslutning och vänta 24 timmar innan du mäter polspänningen på banken. Får Du en spänning över 12,7 V kan Du vara lugn. Du kan läsa mer om detta i SXK Båtpärm och kapittlel Elsystem. Se länken:

https://www.sxk.se/system/files/battekniska_namnden/batparmen/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf

/Tommy

phuldt
Senast inloggad: 2024-03-09 - 10:53

HejTack för informationen och tipsen. Jag var nere idag och läste av voltmätaren som visade 12,8. Då har batterierna vilat några dagar också så det verkar vara ok alltihop. Temperaturen har också varit runt 0-strecket när jag laddade. 

Patrik