Hoppa till huvudinnehåll
Linjett35
Senast inloggad: 2024-04-11 - 17:37
Laddning av AGM batterier


Jag tänker byta mina förbrukningsbatterier till AGM.

Enl. uppgift måste jag även byta min Mobitronis laddare till en som ger 14,7 V laddström.

Vad händer då med startbatteriet?

Måste ja även byta generator, den ger bara 14, 4 V laddning.

 

Anna Gröna
Senast inloggad: 2023-10-16 - 22:38

Hej jag skulle vilja komplettera frågan med föjande problem:

Jag har köpt en en ny båt där jag måste bytta batteribanken, och helst skulle jag vilja installera en AGM bank.

Dock har den förra ägaren monterat en TWC regulator och nu vet jag inte vad jag skall gjöra och hur en TWC regulator fungera i förholandet till laddning och AGM baterier.

Behövar jag bytta TWC regulatorn alternativ ändra på mjukvaran så att den ladda med 14,4 istället för med 14,6 vid 25°C?

Eller bytta till någan annan extra regulator? Eller har ingen extra regulator als?

Min generator är den som följde med när den nya Solé motorn 2011 monterades (Solé mini 29)

 

Till dig Linjett 35,

Phillipi har ged mig följande svar angående laddningen. Laddningen skulle inte understiga 14,3V vid bly-syrebatterier hos gel-batterier borde det vara 14,4V. ( jag förstod nu bara inte om det vara det ideala ladnings värderte eller det minimal värde.) 

Tommy K
Senast inloggad: 2024-04-02 - 15:33

Hej

Jag rekommenderar att använda 14,3V som riktvärde för laddning av AGM battereier som är anslutna till samma laddare/generator som ett startbatteri av konventionell bly-syra typ. Anslutningen från generatorn skall då gå via ett skiljerelä utan spänningsfall. Använder man skiljediod måste laddspänningen från generatorn justeras upp ca 0,7V annars ger generatorn för låg spänning vid batterierna.

Många laddare är specficerade med en tolerans på ca +/- 0,1V. Dvs en laddare på 14,3 kan ge både 14,4 och 14,2. Detta är ett värde som fungerar i ett brett temperaturspann för dessa batterier.

TWC var ett system som inte säljs längre. Jag skulle rekommendera att byta ut TWC regulatorn till en mer standardiserad regulator. Helst med en så kallad sensorkabel som kan mäta batterispänningen ute på själva batteriet. Systemet med sensorkabel kan också kompencera för spänningsfallet i skiljediod (0,7V) om du föredrar att använda sådan. Företag som renoverar generatorer brukar kunna hjälpa till med regulatorer.