Hoppa till huvudinnehåll
perwiman
Senast inloggad: 2023-12-03 - 19:00
Laddkrets med solcell, landströmsladdare,generator samt batterimonitor

Jag har installerat batterimonitorering men får det inte att fungera som jag vill:

1. Huvudströmbrytaren sitter på minussidan (Bavaria segelbåt från 1995) vilket innebär att man kan bryta all ström både till motor och förbrukare med samma brytare. Detta innebär även att eftersom shunten till batterimonitorn är kopplad på minussidan så blir inte systemet strömlöst pga att solcellerna laddar. Således kan jag inte använda huvudströmbrytaren då strömmen går "fel" väg om jag kopplar ifrån minussidan på batterierna. Jag vill ju kunna både bryta strömmen för alla förbrukare inklusive motor samtidigt som solcellerna laddar batterierna och detta monitoreras. Är enda lösingen att sätta huvudströmbrytaren på + sidan? Men vad händer då med andra funktioner?

2. Motorgång "äter" på laddstatusen i monitorn då jag inte vet hur jag skall koppla generatorn på minussidan -Skall  jag dra en lång kabel via shunten till D- ?

3. Ett annat laddnings fenomen, som inte har med monitoreringen att göra, är att eftersom den gula batteriakänningen på generatorn är kopplad till + polen på förbrukarbanken (AGM) som är på 4*105Ah verkar det som att startbatterierna, ca 150 Ah, får för hög spänning och därför riskerar att bli överaddade (i mina gamla startbatterier försvann i stort sett all elektrolyt) har nu installerat nya Gel batterier men är orolig för att dessa skadas av för hög spänning. Finns denna risk? 

4. Jag vill även att alla laddsystem skall kunna förse även motorbatteriet t.ex. så att detta blir underhållsladdat av solceller eller landström. Kan jag koppla skiljereläet så att all laddning går via detta?

5. Bägge ankarspelen är kopplade till förbrukning (utan monitorering) jag vill ha dem kopplade till startbatterierna, i nuläget visar ju monitorn ingen minskning av kapaciteten vilket skapar ytterligare osäkerhet. Är detta rätt tänk?

Tacksam för förslag på åtgärder (helst små som löser problemen)

Bifogar även en skiss om översiktligt beskriver nuläge i detta perspektiv

Per

Bifogade filer
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:42

Hej

För att mätning av laddning och förbrukning skall fungera måste all laddning och förbrukning vara kopplad på rätt sida på shunten, på andra sidan skall bara batterierna vara kopplade. Jag skulle gjort så här, flytta shunten till mellan huvudströmbrytaren och batterierna, shunten måste hela tiden ha ström. Koppla solcellen direkt till shunten. Tag bort den gula sensorledningen, solcellen kommer ändå att ladda batterierna fullt.