Hoppa till huvudinnehåll
Bengt Larsson
Senast inloggad: 2019-05-26 - 11:17
I stället för isolationstransformator

El-Jord från krypton:

En landströms anslutning kan ge upphov till galvanisk korrision, speciellt om man har en varmvattenberedare, så mycket har jag förstått. Att då köpa en isolationstransformator och montera in denna eliminerar tydligen problemet. Kostnaden är massor av tusenlappar. Om man monterar bord den gulgröna jordkontakten i sin landströmskabel och samtidigt monterar in en jordfelsbrytare i båten direkt efter landströmintaget så blir kostnaden en halv tusenlapp och man eliminerar också problemet. Finns det några nackdelar med denna löning?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Det är inte tillåtet att montera bort landströmsjorden! Du kan inte skapa en ny jord med en jorfelsbrytare. Jordfelsbrytaren har ingenting med jord att göra, jordfelsbrytaren ligger och "känner av" strömmen som flyter mellan fas och nolla.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

"El-Jord från krypton" skriver här ovan att "kostnaden är massor av tusenlappar". Det behöver inte vara så. En varmvattenberedare för båtbruk kan väljas så dess elbehov är under 1 kW. Då kan en isolertransformator avsedd för 1 kW kontinuerlig drift räcka för att driva den. Båtens övriga förbrukare av landström såsom batteriladdare, radio, TV, elkamin etc. kan väljas vara av typen med "förstärkt isolering". Dessa skall ej vara skyddsjordade och behöver alltså ingen isolertransformator utan ansluts direkt till landströmmen. Om en apparat har "förstärkt isolering" så ser man det på dess märkning: "En större kvadrat innehållande en mindre kvadrat". Jag kan ej marknaden för isolertransformatorer så jag har bara denna adress: http://se.rs-online.com/web/ . .......Till vänster om detta Båttekniska Forum kan man klicka på länken Båtteknik och sedan ämnesområdena El och Korrosion och där läsa om den hjälpsamma damen som fick en shockartad elstöt av en landanslutningskabel av felaktig, undermålig kvalitet samt om andra erfarenheter. T ex vad som är rätt kvalitet på landanslutningskabel.
kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

kent:

Att koppla bort eller klippa av den gul/gröna skyddsledaren är inte bara olagligt utan dessutom livsfarligt. Den är din livsförsäkring mot elfel i din anläggning. Jordfelsbytaren har tyvärr ett felaktigt namn. Den har ingenting med jordning att göra utan den skyddar dig som person mot farlig krypström etc som inte är så stor att säkringen löser ut men så stor att den är direkt livshotande. Redan en ström på 30 tusendels ampere kan orsaka hjärtflimmer. Därför ska jordfelsbrytaren lösa ut vid mer än/eller vid 30mA och inom 0,03 sek.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Victron har en rätt bra principskiss på Hjertmans hemsida.

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/landstom-inverter/isolationstransformatorer/victron-isolationstransformator

Vill man skydda sin båt mot de strömmar som uppstår mellan båtens jord och den jord som finns på land så behöver man skilja jorden som förbinder båtens metalldelar med vattnet från den jord som finns i land.  Detta kan ingen jordfelsbrytare göra.  Där kan man antingen undvika att installera sådant som förbinder båtens metall med jord (varmvattenberedare eller liknande) och bara använda dubbelisolerade apparater som inte behöver skyddsjord och köra med sitt system som en förlängningssladd i princip.  Detta är dock inte helt säkert pga den mänskliga faktorn och risken att man i alla fall råkar ha någon förbindelse man inte känner till.  Därför är detta inte att rekommendera.

Vill man ha en varmvattenberedare bör man liksom i alla andra installationer skydda sig själv genom att skyddsjorda denna, och då uppstår problemet att den jord som skall skydda dig vid kortslutning inte skyddar båten mot korrosion.  En jordfelsbrytare kan hjälpa men skulle strömmen vid en olycka passera genom dig mellan endast fas och nolla så skyddar inte den heller.  Den skyddar däremot om strömmen går genom dig (även delvis) till jord.  Om den är helt funktionabel vill säga - även detta bör kollas regelbundet.

Om man har installerat batteriladdare kan en del typer av dessa också riskera att förbinda 12V minus med 220V noll - kolla noga hur laddningssystemet funkar liksom elpatroner etc värmekällor, i synnerhet.  Det är tillrådligt att göra ett elschema för båten som helt klargör var olika kontaktpunkter finns, man hittar ofta en del att fixa då man gör sådana och man ångrar sig knappast.  I alla händelser vill man undvika att ha landströmmens jordning inblandad någonstans i båtens elsystem.  Oftast har man 12V minus i motorblock och därmed axeln etc, eller i andra metalldelar i båten.

En vän till mig sade att det kliade eller sved i fötterna då han klev i vattnet från båten - den troligaste förklaringen var att han hade en apparat med 220V som var felinstallerad och han hade alltså 220V genom sig, men lyckades tack och lov överleva detta.  Inte kul att inse efteråt.

En skyddstrafo eliminerar praktiskt taget problemet med korrosion från läckströmmar (mig veterligt finns inga installerade varmvattenberedare som inte behöver jordas).  Denna skyddstrafo gör då även att man får en "riktig" pålitlig jord som får säkringar att lösa ut vid kortslutningar eller liknande.  Betydligt tryggare eftersom man inte kan förutse vilken typ av kortslutning eller felanslutning som kommer att inträffa, en del kanske bara genom oavsiktlig vattenöversköljning eller gamla spruckna anslutningar.

För att en jordfelsbrytare som kollar om det finns skillnad mellan ström i fas och ström i nolla skall lösa ut behövs att  en del av strömmen skall gå till något annat än nollan - dvs jord av något slag (även havet kan fungera förstås, men med mindre säkerhet).  Så ignorera aldrig säkerhetskravet på jordning av apparater och installationer - och akta dessutom båten för läckströmmar.  Med fasta installationer överväg att skaffa en skyddstransformator, även om den är den minsta som behövs - bara för att slippa byta propellrar eller på en stålbåt få korrosionshål i vattenlinjen - det kan bli mångfalt dyrare än transformatorn.

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Jo jag lämnade tydligen fel länk ovan - här har vi en enkel men talande skiss också.

https://www.hjertmans.se/Media/Articles/5504-2000/5504-2000_datablad.pdf

Också är jag egentligen inte anonym, jag heter Johan