Hoppa till huvudinnehåll
Tore Vadman
Senast inloggad: 2024-01-17 - 15:16
Havstulpaner på jordplattan!?

Havstulpaner på jordplatta

Jag har ett problem att det under säsongen växer mycket havstulpaner på och runtomkring jordplattan under skrovet.

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet och någon lösning på detta problem.

Att det har något att göra med elektricitet som havstulpanerna gilla måste det ju vara, men varför just kring jordplattan och ingen annanstans på hela botten!?

Elsystemet är uppbyggt på följande sätt.

Från elcentralen (230VAC) i land ansluter jag en kabel (fas, nolla, skyddsjord) till elintaget på båten. Elmatningen (fas, nolla skyddsjord) går därefter till en jordfelsbrytare (2-polig) och efter följande automatsäkring (2-polig). Därifrån fördelas 230VAC runt om i båten till diverse eluttag (230VAC) och varmvattenberedare, dvs. ett separat 230 VAC system med egen skyddsjord som kommer ifrån elcentralen i land.

Den inkommande skyddsjorden är seriekopplad genom en ”Zinksaver” och är därifrån ansluten till en jordplatta i inne i båten. Jordplattan sitter naturligtvis även på utsidan av båtskrovet och är omålad i sig, men med mycket bottenfärg (VC17) runtom.

Jordplattan är även ansluten till båtens minussida (12VDC) så det går ett stort antal kablar runt om till båtens all utrustning, dvs. till utrustning som behöver minus 12V.

Jag har kontrollerat att elcentralens skyddsjord (230VAC) inte är direkt förbunden till 12VDC systemets minus, dvs. dessa förbinds enbart via ”Zinksavern” och är i övrigt helt åtskilda.

Tips mottages tacksamt!

Med vänliga hälsning

Tore Vadman

mail; tore.vadman@telia.com

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-03-19 - 07:44

Det är antagligen någon zinkanod som har ledande kontakt med din bevuxna jordplatta. I så fall spärrar zinken plattans kopparinnehåll (och ev. kopparfärgs dito) från att lösgöra kopparjoner som havstulpanerna avskyr. Men beskrivning av vad som är förbundet med vad är inte helt entydig...

 

Tore Vadman
Senast inloggad: 2024-01-17 - 15:16

Hej!

Tack för svaret!

Det du skriver är nog "högst troligt" och något jag får undersöka vidare!

Idag är båtens minussida (12VDC) förbunden med jordplattan, och från den går ett antal kablar (4 mm2) runt om i båten. Bl.a. går en kabel till motorn och på den så sitter ju mitt S-Drev fastmonterat, som i sin tur har en zinkanod på sig. Så där kan nog problemet uppstå som du beskriver, dvs. "spärra kopparinnehållet" att läcka ut från jordplattan. Får fortsätta att undersöka hur jag kan "isolera motorkabelns" minus från jordplattan.

Jag har även en liten zinkanod på bogpropellern och har sett att den "äts upp" snabbt, kanske även den är förbunden med jordplattan (minus). Får även kolla det!

Med vänlig hälsning

Tore Vadman

Tore Vadman
Senast inloggad: 2024-01-17 - 15:16

Hej!

Nu har jag gått igenom min båts elinstallation beträffande 230VAC och 12VDC.

Jag kan då konstatera att båtens 12 volt minus bl.a. är ansluten till motorn (inkl. S-drevet med offeranoden), och även till bogpropellern som också har en liten offeranod.

Så förklaringen till min huvudfråga och tipset jag fick från Magnus Sterky verkar både logiskt och helt rätt J! D.v.s. det är de nämnda offeranoderna som ”förhindrar” jordplattan och bottenfärgen (VC17) att avge kopparjoner så att det därigenom kan växa havstulpaner på min jordplatta och ”runt om” på bottenfärgen.

Då uppstår frågan hur skall jag då göra för att bli av med problemet?

Efter att ha kollat på elinstallationen kan jag konstatera att det inte är lätt att ”isolera” offeranoderna från båtens 12 volts minus då det finns kabelanslutningar på många ställen. Båtens ”grundkonstruktion” är gjord så att 12 volt minus är ansluten till jordplattan och dessutom till zinksavern, se bif. elritning.

Funderingar/frågor

  1. Det enklaste sättet att få bort problemet med ”havstulpanerna” är ju att koppla bort de idag anslutna minuskablarna från jordplattan, dvs. låta minussidan enbart bara vara ansluten till zinksavern!? Några nackdelar tro?
  2. Eftersom mitt 230VAC system är sitt ”eget slutna system” dvs. fas, nolla och skyddsjord är separerade från allt annat så gör ju zinksavern ingen nytta där idag!
  3. Båtens 12Volts minussida är ansluten till den ”utgående anslutning” på zinksavern och är idag även ansluten till jordplattan (undersidan botten). Tar jag bort ”minuskablarna” till jordplattan finns ju ”kopplingen” kvar till inkommande skyddsjord via zinksavern, d.v.s. 12 volt minus har ju en ”referens”.
  4. Nyttan med ”zinksavern” är ju ofta ifrågasatt och jag ställer mig själv frågan, gör den någon nytta i min båt? Med tanke på pkt 3, så om jag även tar bort kabeln till zinksavern och låter 12 voltens minussida vara ”helt fri” finns det några faror i det tro?
  5. Båtens motor (inkl. S-drev) är ju i ”kontakt med vattnet (jord) och även elpatronen indirekt via till skyddsjord via varmvattenberedaren, likaså med bogpropellern. Behövs det då en ytterligare en jordplatta under båten?

Tacksam för synpunkter och svar!

Med vänlig hälsning

Tore Vadman

Bifogade filer
Tore Vadman
Senast inloggad: 2024-01-17 - 15:16

Hej!

Nu har jag hittat felet, och det kan vara bra tips till er inom detta forum!

Som jag nämnt tidigare så har jag de senaste åren konstaterat en ökning av beväxningen av havstulpaner på jordplattan under båten, och även på bottenfärgen (VC17) runt jordplattan.

Tipset jag fick via denna tråd i SXK Forum, dvs. att det kan bero på att jordplattan kan vara i kontakt med någon offeranod (zink) har jag arbetat vidare med.

Jag konstaterade att S-drevet med min offeranod var i kontakt motorblocket, som i sin tur är kontakt med jordplattan via minus 12VDC.

Efter ytterligare ett tips från en seglarkompis om att S-drevet skall vara isolerat från motorblocket började jag undersöka isoleringen mellan dessa.

Volvo Penta skriver i sin manual,

Check insulation Connect a measuring device to the bolt on the upper housing and the grounding connection on the engine. The result should be above 100 kOhm. If the measured value is below

100 kOhm the installation needs to be reviewed. Please contact your Volvo Penta dealer.

Jag konstaterade att min båt ej var isolerad mellan S-drev och motorblock (0 Ohm).

År 2016 hade jag nere S-drevet i samband med byte av gummibälgen och då lossas även gas-och växelwire.

Såg på Volvo Pentas sprängskiss att det skulle finnas en isolerplatta mellan S-drev och motor, samt att fästbultarna skulle vara isolerade med plastdetaljer, och allt såg ut att finnas på plats.

Så troligen var det något annat ställe där det var kontakt.

Fortsatte då isolationstesta och kunde då konstatera att växelföraren på S-drevet, där växelwiren är ansluten, var i kontakt med motorblocket, dvs. här ”någonstans” är det fel!  Denna wire går vidare till motorreglaget i sittbrunnen och därifrån via gaswiren vidare till gasreglaget till motorn.

Enligt Volvo Pentas sprängskiss skall gaswiren vara isolerad i infästningen på gasreglaget.

Sökte vidare på internet och hittade följande tråd på SXK Forum, se länk, och tack för tipset!

https://www.sxk.se/forum/126/md2020-ej-elektriskt-isolerad-fran-s-drev

Kollade på min motor, och såg att jag hade samma felaktiga montage!!

Rättade då till installationen på min motor (se bilder), och kunde efter ändringen konstatera att nu (äntligen) var S-drev och motorblock isolerade mot varandra!

Puuhh, där ser man vad ett litet ”mekaniskt misstag” kan göra så det växer havstulpaner på botten!!

Med vänlig hälsning

Tore Vadman