Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Gamla och nya batterier

Hellis:

I min båt finns två batterier i en förbrukarbank. Dessa är minst tre-fyra år gamla. Jag vill nu utöka förbrukarbanken med ett tredje batteri. Finns det några nackdelar med att koppla det nya batteriet parallellt med de två gamla?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:40

Seawolf:

Om man blandar batterier av olika ålder så blir det nyare inte riktigt fulladdat, och det gamla blir lättare överladdat. Detta gör att det gamla batteriet får en tendens att gasa vid laddning, och det leder till att det nya inte blir fulladdat och åldras då lite fortare (man kan säga att det gamla åldrar det nyare) Detta i sin tur har att göra med att batteriplattorna ytor vid tillverkning fylls med en pasta av ’aktivt material’ som innehåller bruna partiklar av blysuperoxid för de positiva plattorna, och blypulver för de negativa. Fördelningen av hur mycket av partiklarna nära ytan som är aktiva i förhållande till de mera djupt liggande samt hur mycket av det blysulfat som bildas vid urladdning som kristallerat så det bara delvis kan återbildas, avgör 'åldern' på batteriet, och därmed laddnings/urladdningsspänningen för ett visst urladdningstillstånd i % av aktuell kapacitet. Med dagens låga batteripriser är det tveksamt om det lönar sig att inte byta alla batterier i en batteribank på en gång....tänk bara på att om du har skiljerelä så att även startbatteriet kopplas ihop med förbrukningsbanken, så finns ovanstående scenario där lika fullt. Laddioder är mera förlåtande men skall då ha en spänningsavkänning till förbrukarbatteret, samt en kompensationsdiod på denna ledning till laddningsregulatorn. Manuell omkoppling funkar också bra. (OFF- 1-ALL-2)- omkopplare. Som debatterats här förut är enligt min åsikt ett underspänningsskydd med manuell förbikoppling som tål startströmmen (Produkterna 'Battery Brain' eller Priority Start) och en enda batteribank med samma antal batterier som man hade med två bankar överlägsen två bankar: - Skyddar mot alla orsaker till tomma batterier inklusive slarv, och man kan starta motorn ändå. - För en viss urladdnings-laddningscykel får man i genomsnitt en högre lägsta laddninvå, vilket ger större livslängd pga. minder sulfatering - alla batterier kan vara av förbrukartyp, som bättre tål urladdning, men som har lägre tålighet mot hög startström (fast man har i stället flera i parlallell, så det är då inget problem)
Hellis (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:40

Hellis:

Man tackar för svaren. Jag har ett skiljerelä och ett nytt startbatteri samt nya kablar i hela laddnings- och startkretsen, kopplade i enlighet med Skyllermarks schema. Vad jag förstår är det således att rekommendera att jag byter också de gamla förbrukarbatterierna för att jag ska få bästa resultat. Är 115 Ah marinbatterier ett bra val?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:40

Seawolf:

Det avgörande är inte kapaciteten på ett parallellkopplat batteri, utan typen (t.ex. vått förbrukartyp, åldern. Skall man vara kitslig skall ALLA parallellkopplade batterier vara av SAMMA typ, ålder och tillverkningsbatch. Statbatteri är en helt annan sort och passar egentligen dåligt ihop med förbrukartypen. Nu urladdar man dem ju visserligen skilt från varandra, men med skiljerelä laddar man dem som om de vore helt parallellkopplade. Med ett ungt välladdat startbatteri så får det medverka i att ladda förbrukargruppen, vilket nog åldrar det lite extra (det räcker säkert att starta med även som pensionär), så det funkar väl egentligen hjälpligt ändå för förbrukarsidan.
Hellis (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:40

Hellis:

Tack Seawolf. Det var raka besked! Nu vet jag i alla fall hur jag ska hantera mina batteriproblem.