Hoppa till huvudinnehåll
Björn Milesson Fors
Senast inloggad: 2023-01-24 - 00:08
Flytande jord

Björn Milesson Fors:

Hej. Jag har en batteribank och ett startbatteri, laddat via en Sterling generatorbooster, CTEK, Solpaneler. Jag vill ha flytande jord på batteribanken medan startbatteriet automatiskt är jordat via propelleraxeln. Generatoboostern m.fl laddare kopplar ihop jordningen i de bägge systemen. Det finns en koppling till och det är via HF-radion (ICOM IC725)- Antenntunern (AH-3) som måste vara jordad via en DynaPlate. Om radions minussida blir jordad via antenntunern har jag ändå bekymmer med flytande jord på förbrukarsidan. Hur separerar jag minsussidan på batteribanken från den jordade minsussidan på startbatteriet och hur åstadkommer jag flytande jord trots att förbrukarsidan är jordad via antenntunern? Tacksa om någon av er kunniga experter kunde bistå mig i detta. Med vänlig hälsning, Björn Milesson Fors Allegro 33 nr 125, "Dundi"

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 12:50

Magnus:

För att med säkerhet kunna förstå hur ditt system ser ut idag, och vad det är du vill åstadkomma och varför, är en bra början att du skissar up hur ditt nuvarande system är kopplat vad avser alla laddare, ev.skiljereläer, batteribankar, radioenheter med sina spänningsmatningar och antennjordningar. Notera sen också vad du vill uppnå med en förändring. En bild säger mer än tusen ord.....