Hoppa till huvudinnehåll
Habl
Senast inloggad: 2020-07-06 - 16:44
Byte till Litiumbatterier

Jag funderar på att byta till Litiumbatterier i båten.

Idag har vi en traditionell tvåbankslösning med blybatterier, generator, landströmsladdare och solpanel. Totalt 210 + 70 Ah kapacitet för batteribankarna. Det är dags att byta batterierna och därför tittar jag på vad marknaden har.

Litiumbatterier verkar ha gått framåt och även ner i pris en del. Klart intressanta egenskaper verkar man få. Vad gäller laddningen så kan befintlig generator användas på min Yanmar från 2011. Däremot den intelligenta landströmsladdaren måste bytas eftersom den saknar ett Litiumläge. Solcellsladdaren ryker också. Det kan dock bli så att solpanelen faktisk inte längre behövs!

Har någon i detta forum egna erfarenheter av Litiumbatterier i båten?

 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2020-09-18 - 17:27

Se artikel i På Kryss 2016/5  om Litumbatterier, första delen. Mera kommer efter denna säsong.

 

Vingrosen
Senast inloggad: 2018-01-15 - 23:38

Jag har läst att det är få generatorer som pallar med att lämna sin märkström nån längre tid. Det här var ju inget problem med blybatterier men kan bli med Libatterier.

Jag har också en VP generator som kan lämna 115 A och kommer att ha 2st 90 Ah Libatterier. När vi legat still några dagar kan det säkert ta flera timmar att ladda fullt.
Såg in din artikel del 2 att strömmen föll rätt snabbt till 40-50 A. Låter egentligen konstigt eftersom Libatteriet borde svälja dina 108A tills det var fullt och att strömmen dsen borde gå ner till 0.

Kan det vara så att det finns en skyddskrets inbyggd i generatorns laddningsregulator som drar ner strömmen när det börjar bli för varmt?

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Vid installation av lifepo4 används ett batteriskydd för att bryta strömmen vid låg spänning.

Vad händer ifall värmaren är på när detta händer. Det blir ju ingen efterkylning av värmare?

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2020-09-18 - 17:27

En värmare lär inte skadas av att matningsspänningen plötsligt försvinner. I så fall skulle den bli skadad om den obligatoriska säkring som sitter mellan batteri och värmare löser ut.

Att värmaren har en avsvalningscykel vid kontrollerad avstängning är till för att minska riskerna för explosionsartade förlopp vid omstart, då annars alltför mycket bränsle hinner pumpas in och förgasas innan det antänds. Men en utlöst säkring eller batteriskydd lär ta så pass lång tid att återställa att denna risk ändå inte blir aktuell.

Duffan
Senast inloggad: 2020-07-11 - 07:51

Exide Nautilus Litium 125AH 1600WH. Full BMS, cellspänningbalansering. Över och underspänningsskydd. Effektuttagsskydd.

Max laddspänning--14,6V

Ladd från generator 60A övrigt 80A

Laddare  Victron Bluetooth via Victronconnect app, ställs int absorption 14,6v och floating 13,7. Reduktion av
 

och tempkompensering av är viktigt

säkerhets av vid temperatur omgivning under noll grader.

Kontinuerligt uttag 100A parallellt kopplade 200A

Samtliga Litiumbatterier; Får inte laddas vid temperaturer under noll grader-förstörs.

Får inte ha laddare med tempsensor eller boast mode--förstör både Litium och AGM

BMS är ett måste för livslängd. Cellspännings balansering inte automatiskt som för blyceller.

Exide EV 1600 eller nautilus är mycket bra förbrukningsbatteri

Använder två ev1600 parallellt kopplade då bara ett batterisystem för start och drift, ger 250ah och 3200wh.

kan laddas med 160A eller från generator 120A. Belastning kontinuerligt 200A under tre sek 800A.

ev1600 vid 12v tomt men kan laddas fullt igen 2000 ggr. Använda 100% av ah.

agm vid 12,2v måste det laddas då det är halvtomt..bara använda hälften av ah.

viktor Ekermo är batteriexpert hos exide han var mitt bollplank