Hoppa till huvudinnehåll
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17
Batteriladdare

Lars Bergholtz:

Hej! Har köpt en ny batteriladdare för fast installation i båten. 25A Power Master (finns i Byggplastkatalogen). Laddaren har ett extra uttag för jord (GND) som inte min tidigare laddare Pulsotronic hade. Det står inget om jorduttaget i bruksanvisningen. Vet någon något om detta? Hälsningar Lars

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 07:42

Seawolf:

Du kan mäta motståndet med en multimeter mellan jordskruven och skyddsjorden i 230V-kontakten. Med största sannolikhet är de kortslutna till varandra, alltså noll ohm. Skall denna jord anslutas till något, skall det bara vara landströmmens skyddsjord. Den skall inte anslutas till båtens minus. Om du ändå kontrollmäter, passa på att ohm-mäta mellan skyddsjorden i anslutningssladden och plus respektive minus 12V. I båda fallen skall efter en stund man se ett motståndsvärde på minst c:a 10000 Ohm. Annars kan laddaren eventuellt medverka till korrosion av propeller och axel om inget annat görs åt saken. www.batteknik.se Om man har ett lite mer omfattande 230V-system ombord som inkluderar isolertransformator och där man har ett båt-eget skyddsjordsystem (ovanligt) så kan man använda den extra jordskruven för att ansluta laddarens hölje dit.
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Har fått ett svar från Byggplast som säger att jorden kan anslutas till en jordplatta på båten för att undvika krypströmmar. På min plastbåt har jag ingen jordplatta. Kan man ansluta till skrovgenomföring eller köl eller ska man inte ansluta alls? Har ännu inte haft tillfälle att kontrollmäta. Lars
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 07:42

Seawolf:

Om inkommande 230V i båten ansluts till en elcentral med jordfelsbrytare, och båtens 12V minus är ansluten till omgivande vatten via t.ex. motorn, så behöver inte skyddsjorden för 230V anslutas till varken minus 12V eller annat som leder til vattnet. Så om din laddares extra jordanslutning är kortsluten till 230V skyddsjord (vilket den nog är) och dess minus 12V inte är ansluten till skyddsjord, så bör du, med förutsättningarna ovan med jordfelsbrytare, inte ansluta 230V-Skyddsjord till egen jordplatta eller till 12V minus. Gör du det så skaper du risk för krypströmmar, beroende på hur diverse annat i båten är vattenanslutet och jordat eller ej. Berätta gärna för Byggplast att det finns risk att deras råd kan medföra skador, och att de kan ställas till ekonomiskt ansvar för om deras råd har lett till dem....
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Har nu kontrollmätt. Mellan laddarens extra jordanslutning och skydsjord i anslutningssladden får jag noll ohm. När jag mäter mellan skyddsjorden och plus resp minus på laddaren får jag inget som helst utslag på multimetern oavsett vilket resistensområde jag kopplar in??
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Nu vet du att det extra jorduttaget (GND) ej skall användas. Om du kan lista ut vilket det högsta resistnsvärde din multimeter kan mäta, så har laddaren en ännu högre resistans. Och det är troligen tillräckligt, jämför med en uppgift i svaret "Kontrollmät" högre upp.
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Det högsta resistensområdet på multimetern är 200 k ohm.