Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
Batteriladdare

Olof Wærn:

Jag tycker att det var synd att den ambitiösa artikeln om batteriladdare var så gott som oandvändbar för normalkonsumenten. Varför kan man inte försöka att göra artikeln mer lättfattlig och ha med ordentliga omdömen eller betyg på de olika laddarna och inte bara en massa siffror. Och vad menas med att om man låter laddaren rekonditionera emellanåt så ger det mycket obetydlig livslängdssänkning. Måste man inte förklara detta påstående att en rekonditionering ger en livslängdssänkning. Jag tycker att artikeln mest gjorde en konfunderad. Med vänliga hälsningar Olof Wærn

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Länka gärna till artikeln. El är "besvärligt".
Berndt Anderssén (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 05:36

Berndt Anderssén:

senaste numret av på kryss
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 05:36

Magnus:

"Testerna gjordes vid cirka 5-10ºC, vilket ger en bästa underhållsladdspänning på cirka 14-14,1 volt, men ner mot 13,6 volt är också godkänt, det ger mycket obetydlig livslängdssänkning om man låter laddaren ”rekonditionera” emellanåt." Skrivningen visar sig tydligen inte vara helt lättbegripligt, men avser att belysa följande: Även en underhållsladdspänning på nedåt 13,6 volt är godkänt vid 5-10 grader. Den livslängdsminskning som kan uppstå av denna lite väl låga underhållsladdspänning vid den temperaturen, upphävs i stort sett av att man ställer in laddaren att rekonditionera batteriet några gånger per år. Hoppas att detta får fram den avsedda innebörden. MVH Magnus
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 05:36

Magnus:

Vad gäller val av laddare och rangordning av laddare så anser jag detta vara alltför mångdimensionellt för att täcka i en kortare artikel. Olika båtar har olika antal, kopplingsbild och storlek och batterityper hos sina batteribankar och olika ägare har olika behovssituationer och budgetpreferenser. Det förnuftiga valet av laddare bör alltså göras av en person som läst på vilken kombination av egenskaper som passar bäst för dessa omständigheter. Artikeln tar upp ett par omständigheter och egenskaper som även den relativt väl påläste inte så ofta satt sig in i, men som kan vara viktiga.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, tillfällig sekreterare i SXK Båtteknika nämnd.:

Hela rapporten finns nu på adress: www.sxk.se > Fråga om teknik > Båtteknik > El > Batteriladdares egenskaper i båt.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 05:36

Tomas:

Tvärtemot Olof tycker jag det är utmärkt att Tekniska kommitten både gör och publicerar mer avancerade tester. Inte heller jag förstår allt -- men det ligger ett värde i det också. Det är bra att inse att de egna kunskaperna är begränsade, att det kan finnas fler viktiga faktorer/egenskaper/funktioner att ta hänsyn till/lära sig vid val av teknisk utrustning. Så Magnus, Ernst och ni andra -- fortsätt med testandet och publicerandet, och de får gärna vara avancerade. Däremot kan jag hålla med om att några formuleringar i texten kunde vara tydligare och tabellen lättare att ta till sig om man undvikit helt onödiga förkortningar. Där finns ju gott om plats i rutorna att skriva ut våta/gel/AGM/automatiskt osv i klartext. I vänsterspaltens ledtexter borde man också angett att % avser procent av tid. Detta som exempel på små kompletteringar som kunde ha bidragit till tydlighet och förståelse.
Tango
Senast inloggad: 2020-08-27 - 14:15

Lars Thunqvist :

Jag håller just på att välja laddare till min båt och därför fann jag den här artikeln mycket intressant. Den kanske inte gav svar på alla mina frågor men den gav mig en bättre förståelse av området som är mycket komplext. För att bredda mitt kunnande läser jag allt jag kommer över, inte minst boken Elsystem för båtar som jag tycker är mycket bra. Men det finns som bekant olika ideer om hur man bör göra och därför måste man lyssna på flera innan man väljer lösning.