Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
batteriets styrka i vilo läge

mikael anderson:

hade en diskution med en båtkollega ang voltstyrkan i ett batteri vid full laddning.. mitt batteri har 13.6 volt i vilo läge efter laddningen är borttagen... min kollega hävdar att batteriet inte kan under några om ständigheter överstiga 12,5 volt. batteriet är 180 amp som dethandlar om. jag hävdade att han innte har en laddare som laddar fullt ut..min laddar ca 14-15 volt (terminal laddare) som jag topp laddar i hamn varje gång jag har tillgång till landström. snälla berätta någon hur det är jag har haft samma batteri i 4 år. har jag fel måste jag be om ursäkt till honom... mvh micke

Ove Thorin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 18:36

Ove Thorin:

Hej Mikael Ett fulladdat batteri skall i vila ha en spänning på 12,72 V. 13,6 V direkt efter laddning är ok men kommer att sjunka till 12,72 V. Denna vilospänning uppdräder förs efter upp till ett dygns vila. Hälsningar Ove
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Det bästa är ju att mäta under belastning. Såväl Biltema som Jula har relativt billiga sådana instrument. Det är en voltmeter som parallellkopplad med ett kraftigt motstånd, man mäter under 10 sekunder, voltmetern brukar vara graderad i rött, gult och grönt samt spänningen i volt, varvid rött är dåligt laddat och grönt är bra. Om nålen på voltmetern envias med att hänga i det röda eller gula fältet efter upprepade laddningar så skall man se sig om efter bra priser på nya batterier. Spänningen skall inte understiga 12 V efter mätningen och skall ganska snabbt återhämta sig till 12,5 V eller då litet mer. Det dyrare digitala intrumentet nedan mäter även utan belastning, efter genomförd mätning under belastning. En annan variant är ju att i båten mäta polspänningen samtidigt som man kör startmotorn eller annan storförbrukare ombord. Här är en länk till Julas litet dyrate digitala instrument: http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/608015_b.jpg Bitema, likartad men analog: http://www.biltema.se/Archive/Product_images/15/Large/15-1370_l.jpg Det finns en enklare och billigare variant också i handeln, men jag hittar nu ingen sådan på nätet. För att ha fullständig koll på sina batterier (=ackumulatorer) skall man ju emellanåt mäta syravikten också. Det är väl så att SXK, enligt tidigare inlägg på forumet, har ett sådant här instrument att låna ut??
Ove Thorin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 18:36

Ove Thorin:

Hej Björn Västkustkretsen har instrument till utlåning, men vi har inget sådant instrument. Vi har en fuktmätare, tångamperemeter, och en digital varvräknare, till utlåning via kansliet. Vi kanske skulle skaffa en mätare att mäta under belastning också. Hälsningar Ove
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

De testinstrument som bygger på att med en stor belastning inkopplad mäta spänningen, är egentligen mest ägnade att undersöka om batteriet börjar bli så sulfaterat (åldrat) att det på grund av sitt inre motstånd inte längre duger för motorstart. I princip innebär sulfatering att de kemikalier som deltager i laddning/urladdning ombildas till alltför stora kristaller på elektrodytan. Då kommer de dels att ha för liten yta i förhållande till sin volym för att medverka effektivt (batterikapaciteten i amperetimmar minskar) dels kommer de att utgöra ett ökat inre motstånd mot att stora strömmar kan "passera förbi" ytan de sitter på. Detta gör att batterispänningen som syns på batteripolerna sjunker kraftigt när man tar ut mycket ström. Men det innebär också att laddspänningen på batteripolerna snabbt går upp till höga värden vid laddning, särskilt med laddare som inte är reglerade (billiga garageladdare), eftersom laddströmmen ju skapar ett inre spänningsfall som är större än på ett nytt batteri med lågt inre motstånd. Ett batteritestinstrument som alltså mäter med hög ström är OK för att mäta om batteriet är åldrat, men det är inte så bra på att avgöra hur mycket batteriet är laddat. För det behövs en voltmeter efter att batteriet vilat ett tag, nån dag. En syraprovare ser kemikalietillståndet, alltså batteriets faktiska kapacitet i Amperetimmar. Ett gammalt, fulladat batteri och ett likadant nytt fulladat kan alltså ha samma spänningsnivå efter en viloperiod. Men syramätaren visar olika värden för de två , för en del kemikalierna i det gamla är bundet. En syraprovare i kombination med en voltmeter kan alltså göra att man kan bedöma hur "gammalt" batteriet är.
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J:

Magnus har ju naturligvis rätt. Och även i det att man inte skall förlita sig på endast en mätmetod då det gäller batterierna i våra båtar. Men man måste ju också veta vad det är man mäter, jag får ofta misstanken när jag läser här och annorstädes att frågeställaren inte alltid har kunskaper i ellära, eller i detta fallet "batterilära". Inget ont i det, man kan ju faktiskt inte veta allt här i världen. Vad jag egentligen avsåg i mitt första svar var ju det att bara mäta med en voltmeter inte säger speciellt mycket, mer än batteriets polspänning i vila, likväl kan du ha ett klanderfritt EKG, men vissa hjärtproblem visar sig först då du sätter dig på motionscykeln, därför gör man ibland "arbets EKG". Om nu denna kanske något långsökta jämförelse godtas(?) Likväl till Ove på Västkuststiftelsen, kan jag väl hoppas att att en enkel handledning medföljer utlåningsbara mätapparater så att brukaren vet vad det är för värden som uppmätts. Skulle jag få en fuktmätare i näven och ett värde från denna, skulle jag bli lika upplyst som en pingvin framför Västrafiks samlade tidtabeller :-) För att återgå till batteriet (=ackumulatorn) så är vi ju överens, och att det är relativt meningslöst att enbart mäta spänningen över polerna, den kan ju faktiskt vara 12, 5, eller iallafall 12 V även om batteriet är sulfaterat, men under belastning, eller med hjälp av syraprovaren, eller helst dessa i kombination får man ju då en helhetsbedömning.
Gunnar_ (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar_:

Man har ju gott om belastningar ombord, så man behöver inte köpa en "batteritestare". Slå på lanternorna eller någon motsvarande last (40-50 watt) under 5-10 minuter eller så, så får du bort ytladdningen (dom-däringa 13,6 Volten du ser direkt efter toppladdning) och SEN efter typ 5-10 minuter utan last kan du mäta den riktiga "vilospänningen". Sen slår du på lanternorna igen och mäter spänningen..då får du ett hum om kapaciteten/kvaliteten på batteriet genom att observera spänningen under måttlig belastning.