Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
Batteri byte

Johan:

Totalt förvirrad vänder jag mig nu till er! Jag vill byta mina batterier till min segelbåt. Använder ganska mycket el och vill inte vara alltför beroende av att behöva gå in i hamn för att få tillgång till landström.Vill dessutom inte göra det hela för krångligt, vilket väl (?) innebär att jag bör ha samma typ av batterier som jag har idag ( Bly) Pratat med massor med olika personer som alla har bestämda men dessvärre olika uppfattningar om vad som är rätt. Senaste budet är att jag borde skaffa blybatterier på 6V 400Ah. Dyrt blir det ca 6000:-. Är dettta rimligt? Kan jag behålla laddaren? Klarar generatorn detta? Något att tänka på? Kräver de mycket underhåll, i så fall vad? Om jag byter service batterierna, bör jag ta start batteriet samtidigt? Mer tips och råd? Behöver jag säga att el aldrig varit min starka sida....?

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K:

Hej! Varför 6 Volt? En batteribank som ger 6 Volt 400Ah motsvarar samma energimängd som 12 Volt 200Ah i och med att du på 6 Voltsdrift dubblerar strömfröbrukningen. Menar du verkligen 6 Voltsdrift? Eller ska du seriekoppla 2st 6 Volts batterier? Om man seriekopplar 2 st 400Ah 6 Voltsbatterier så får man 12 Volt och 400Ah kapacitet. Kan du lämna lite mer info? Seglarhälsningar Stefan Kindeborg ordf. BTN.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Anders:

Något annat än blybatterier lär du nog inte få tag i. I alla fall inte i dagsläget. Däremot finns det flera varianter på blybatterier. I stort är det så här: Den "gamla sorten" som ibland kallas friventilerade, alltså med ett lock som du kan skruva av och kolla elektrolytnivån. Och fylla på vid behov. Sedan finns det slutna batterier. Dom brukar visserligen vara ventilerade med en liten slang, men det går inte att fylla något destilerat vatten. Ibland heter dom marin- eller fritidsbatterier. Och den tredje sorten, gelebatterier. Elektrolyten är inte flytande som en vätska, utan som en gele som ligger mellan blyplattorna. Dom går inte heller att fylla på. Om dom skulle "ventilera" är det som en säkerhetsåtgärd. Dom är i så fall på väg att "koka över". Det har hänt men är nog mindre vanligt. I en båt bör man ha någon av dom två senare sorterna efterson det gungar och lutar en hel del. Alltså ingen risk (låg risk) att någon elektrolyt (syra) rinner ut. Gelebatterierna kan hänga upp och ner om det skulle vara någon vits med det? Dom fungerar ändå lika bra. Storleken på din batteribank kommer ju an på vilken kapacitet din laddare (generator) har. Det är ingen idé att ha en större batteribank än vad generatorn klarar att ladda upp inom rimlig tid. Startbatteriet och förbrukningsbatteriet brukar man ha i åtskilda kretsar. Alltså, antingen laddar man starbatteriet, eller så laddar man förbrukningsbatterierna. Det finns såväl manuell manövrering som automatik för detta. I vissa fall kan man ladda båda, men då skall man ha batterier av något så när lika storlek och i likvärdig kondition. Det räcker med att en (1) cell är dålig för att dra ner alla dom andra. När vi ändå är igång, skillnaden på startbatterier och förbrukningsbatterier är ungefär, att ett startbatteri är avsett att lämna mycket ström på en kort tid (starten). Medan ett förbrukningsbatteri är avsett att kunna ge en låg ström under en lång tid. Det har inte med batteriernas yttre storlek att göra, utan det är på insidan som skillnaden finns. Start- och förbrukningsbatterier finns vanligtvis båda inom dom tre övre nämnda kategorierna. Gelebatterier är klart dyrast, men har också kvalitéter som dom andra inte har. Och som föregående svarare sa härovan, du får lämna mer info för att få mer klara och entydiga svar.
Dick P. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Dick P.:

Läsvärt: http://www.storebroenergysystems.se/nav11645_F08211DA1708470AA34CD1B2F4811F04
Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Johan:

Jag var förstås otydlig. Tanken var inte 6 volts drift utan att seriekoppla 6V så att det blir 12 V drift. Men vad är syftet? Varför blir det bättre än ett 12V? Säljaren hävdar att 6V lämpar sig bättre som servicebatterier. Tydligen är de flesta övriga applikationer (ej marina) där man behöver lite ström under längre tid ordnade på detta sätt. De batterier som är aktuella är inte slutna utan ventilerade och skall fyllas på men destilerat vatten. Verkar meckigt, eller? Risk för läckage? Tackar för infon så långt! Hälsningar, Johan
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Det kan vara på det sättet att din säljare vill att du skall använda rörcellsbatterier på förbrukningssidan. Rörcellsbatterierna används till reservkraft i telefonstationer och dylika anläggningar, de är vanligtvis på 2 eller 6 Volt. Sedan kopplar man ihop en massa batterier tills man får erforderlig spänning. Den här typen av batterier har andra egenskaper än de vi är vana vid. Det går inte att ta ut en stor ström ur dem, det går t.ex.inte att starta en motor. De har ofta en lägre syradensitet vilket innebär att de skall laddas med en lägre spänning, vilket i sin tur gör det besvärligt att använda på en båt med bara en generator. Fördelen med batterierna är att de håller avsevärt mycket längre än valiga startbatterier då de har tjockare blyplattor och mindre aggressiv syra. Så håll dig du till vanliga 12 V batterier, med en syradensitet på 1,28. Vilken typ du väljer beror väl en del på hur tjock plånboken är. För min egen del håller jag mig till de billigaste och byter efter 5-7 år, men det finns ju andra som tycker annorlunda. En sak som jag noterade nyligen är att Skyllermarks som många anser vara gurus på det här med laddning inte anser att Gel och AGMbatterier är värda sitt pris kontra prestanda/livslängd. Läs här http://www.skyllermarks.se/content/vanliga-fragor-om-el-i-bat.html
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN.:

Elsystemet i din båt är i stort okänt. Därför blir detta svar chansartat. Om batterierna är utslitna är det bara att byta dem. I stället för att göra en krånglig ändring i elsystemet kan man gå in för att spara ström. Antag att dina stora strömförbrukare är: 1. Kylskåp. Byte till ett som drar mindre ström är i princip enkelt. Vissa kylskåpskonstruktioner drar mindre ström än andra. Det finns beskrivet i en rapport på adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt + Kyla i båten. Marknadsöversikten är gammal men principerna står sig. Dock, det kylskåp som klarade sig på strömmen från ett ficklampsbatteri per säsong säljs inte längre, troligen för att om kylmediet ammoniak kommer på avvägar blir det livsfarligt. 2. Värmare. Byte till en som drar mindre ström är i princip enkelt. Vissa värmarkonstruktioner drar mindre ström än andra.Det finns beskrivet i en rapport på adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt + Varm och skön båt. Marknadsöversikten är gammal men principerna står sig. 3. Belysning inombords. Något som ger mycket ljusflöde, vilket mäts i lumen, jämfört med glödlampljus är "energisparlampor". Exempelvis firman Lego Elektronik AB www.legoelektronik.se säljer 12 volt, 7 watt energisparlampa för 95 kronor som ger ungefär lika stort ljusflöde som 4 stycken 10 watt glödlampor. Även 12 volt lysrör ger större ljusflöde per watt än glödlampor. Men välj varmvita lysrör för trivselns skull. T ex Biltema nr 35-471, 35-578 och 32-344. De flesta LED-lampor (ljusemitterande dioder) år 2007 har mindre ljusflöde per watt än glödlampor. 4. Instrumentering. Man behöver ej elektronik för att bedöma vindstyrkan, man ser på vågorna och jämför med tabellen i SXK Loggbok. Vid segling i de flesta vatten vid god sikt behövs varken ekolod eller elektronisk navigator. Befintliga instrument har troligen strömbrytare för avstängning.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Samma rubrik som jag använder i annan tråd... Jo det är ju så att Batterilagret och kanske andra batterifirmor rekommenderar traktionära golfbilsbatterier, och dessa är vanligtvis på 6 V och 200 Ah. Dessa är fördelaktiga i pris, man får många amperetimmar för varje krona, dessutom tål de djupa urladdningar. Jag har haft två sådana i några år nu och är väldigt nöjd, dessvärre har jag nog lyckats ladda sönder dem nu i vinter, men det är nog mitt eget misstag. För att då erhålla 400 Ah får man ju parallellkoppla två seriekopplade grupper. I en seriekopplad grupp med 6 V batterier ökar man spänningen med 6 V för varje batteri, emedan kapaciteten blir oförändrad. Om man vill dubblera kapaciteten måste man parallellkoppla... låter det enkelt? vänta tills jag förklarat... Nej jag bifogar en handritad skiss istället!
Bifogade filer
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky är nyttig för alla som dessa bekymmer.