Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
Aquagen 4

jesper:

Är det någon i detta forumet som har någon erfarenhet av Aquagen 4 ? Enligt deras hemsida så är den ju fantastiskt bra . Men de är väl knappast objektiva .Det kanske till och med finns andra fabrikat?

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Georg:

Svårt att föreslå alternativ om man inte vet vad Aquagen 4 är.
jesper (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

jesper:

aquagen 4 är en vattendriven generator som man släpar efter båten
tlundg
Senast inloggad: 2022-07-05 - 01:32

Thomas Lundgren:

Svensk återförsäljare av Aquagen 4 (samt andra produkter i samma serie) är Awimex - http://www.awimex.se Jag har en Aqua-Aerogen sen två år tillbaka och det är i praktiken en Aquagen med lite tillbehör som gör att den går att ha som vindgenerator också. Vad jag vet så är den när den används som släpgenerator helt identisk med en Aquagen4. Mina erfarenheter kan summeras i att jag är mycket nöjd och imponerad samt att jag i praktiken nästan bara använder den som släpgenerator. Som släpgenerator är den tyst, omärklig och ger massor av ström (enkelt sagt 1 ampere per knops fart) - vilket vid havssegling för vår del ofta är cirka 7 knop. Självklart bromsar den lite men i dessa farter så är det försumbart. Jag har inte kunnat identifiera någon fartminskning som är direkt mätbar utan långa analyser. Men skall jag ändå gissa eller spekulera så säger jag mellan 0,1 och 0,2 knop vid farter över 6 knop (utan släpgeneratorn i). Detta är mycket bättre än vad jag trodde. Skall jag hitta nackdelar så är dessa några; - Försöker man fiska samtidigt som man har släpgeneratorn i så finns risk för trassel (där fiskelinen är den som förlorar) om man inte lyckas särskilja linorna åt. - Man har ogärna propellern i inomskärs med risken för att den skall fastna i en boj eller bli överkörd av en båt som går nära akter om ens egen båt. - Att försöka ta upp propellern då båten gör mer än 3 knop framåt är nästan omöjligt, är farligt med hanskar, och gär mycket ont utan handskar. Man måste i princip stanna båten nästan helt. - Linan mellan propellern och generatorn är, naturligtvis, lätt tvinnad när man tar upp propellern. Det tar några minuter varje gång att tvinna upp den. Jag gör detta genom att häkta loss linan ifrån generatorn (via en kraftig kabinhake jag har splitsat in mellan två öglor i linan - sätt inte kabinhaken direkt emot metall då skaver man bara sönder saker fick jag lära mig den hårda vägen) och sen släpper jag ut änden med kabinhaken i vattnet och sätter fast propellern ombord. Sen går det efter några minuter ganska lätt att tvinna upp linan genom att piska runt den en stund i vattnet. - Regulatorn ifrån generatorn (eller möjligen själva generatorn) ger vissa störningar på elnätet i båten som försämrar mottagningen på kortvågsradion. Försöker man sända eller ta emot samtidigt som regulatorn (eller möjligen generatorn) ger ström till batterierna så får man en störning som är märkbar. Bättre jordning kanske skulle lösa detta problem. Inga stora nackdelar och av dessa nackdelar så tror jag att de gäller för alla typer av släpgeneratorer. Men som sagt tidigare - som släpgenerator är jag enormt nöjd med hur bra den fungerar och hur mycket ström jag får ut (in) av den. Som vindgenerator gör den också ett bra jobb. Den är tystare än de flesta andra vindgeneratorer jag har hört. Men det krävs massor av vind innan det blir någon ström att tala om. Det är först runt 10 m/s (vid vindgeneratorn) som det börjar bli några ampere och vid kuling och däröver så blir det mycket ström. Men hur ofta ligger man förtöjd eller för ankare där det verkligen är så mycket vind? Man söker alltid så mycket vindlä man kan och oftast så blåser det inte så mycket trots allt. Och seglar man så seglar man helst undanvind och åker med vinden vilket gör att vindgeneratorn nästan inte får någon vind över sig alls. Så i praktiken får man väldigt lite laddning och när man väl får laddning (vid hårda vindar där man ligger still) så är det under korta perioder. Således rekommenderar jag varmt en Aquagen 4 (eller 6 om man har en snabb båt). Jag rekommenderar en Aqua-Aerogen om man ligger still långa perioder och ändå vill kräma ur den laddning man kan få ur vinden och orkar montera upp generatorn på en stolpe (som måste köpas separat). Aqua/Aero/Aqua-Aerogen går att beställa ifrån utlandet också. Min undersökning visade dock att det blev ganska marginellt billigare och med tanke på support och garantier m.m. så valde jag att köpa via Awimex. Det har sedan blåst bort några vingmuttrar till vindgeneratorn där Awimex utan kostnad och utan krångel skickade nya. Nu har jag lärt mig att man skall dra plocka ner dessa under däck då man använder generatorn som släpgenerator istället för att låta dem sitta obelastade på fästet för vindflöjeln. Det medföljer också instruktioner på svenska vilket kan vara bra för den som inte känner att engelskan är i toppskick. Mvh. / Thomas.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

skulle kanske avhjälpa kinket? Hur lång lina släpper du ut? skulle den trassla in sig i ett vindrder? Jag funderar starkt på att köpa en aquagen eller kombi. Min båt har tidigare haft en Aerogen4 och regulatorn finns kvar. Av dina erfarenheter drar jag slutsatsen att en ren släp-, skulle vara vettigare än en vind-/släpgenerator. Skiljer det mycket i pris?
tlundg
Senast inloggad: 2022-07-05 - 01:32

Thomas Lundgren:

Hej Magnus, En svivel (eller heter det svirvel?), om jag tolkar dig rätt, skulle bara tillföra att funktionen försvinner helt. Släpgeneratorn fungerar som så att man har en propeller som man firar ut efter båten (som sitter på en cirka 1 meter lång RF-stång för att få större tyngd så den håller sig under ytan och går stabilt i vattnet). Denna stång är sedan fäst i linan som går mellan stången och släpgeneratorn. När man släpper ut propellern så snurrar propellern först upp linan många varv så att den blir nästan lika styv som en wire och sedan börjar den dra runt släpgeneratorn som sitter fäst uppe på båten. Att sätta någon form av svivel/svirvel/lekare skulle göra att släpgeneratorn inte snurrade alls... Jag har "förbättrat" den medföljande konstruktionen genom att ha en stump lina pemanent fäst i släpgeneratorn i form av en ögla. I linan som kommer ifrån propellern sitter en kraftig kabinhake som jag fäster i öglan. På så vis kan jag mycket enkelt skilja linan (med propellern) ifrån släpgeneratorn. Om du skall ha en ren släp eller en kombinerad (Aqua-Aerogen) får du bedömma själv. Jag kan bara konstatera att jag använder den som släpgenerator väldigt mycket och ofta och nästan aldrig som vindgeneratorn och när jag gör det så får jag inte speciellt mycket ström då det inte blåser tillräckligt över propellern för att det skall bli mycket ström av det hela. Den kombinerade är dyrare då det följer med mycket mer saker med den - exakt hur mycket dyrare minns jag inte. Ring Awimex och fråga. Om den skulle trassla in sig i ett vindroder? Nej, inte om du inte börjar kryssa i ganska lätta vindar med vindrodret nere. Gör man det så riskerar man att propellern sjunker när båten stannar i slaget och när linan sen sträcks när båten accelererar så kan du så klart ha hamnat på fel sida av vindroder-rodret och det är så klart dumt. Mvh. / Thomas.
Håkan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Håkan:

Hej, Jag kan bara instämma med Thomas ovan, vi är mycket nöjda med vår släpgenerator. Vi har inte en Aquagen utan vår heter Aquair 100. www.ampair.com Under långa överseglingar förser den oss med tillräckligt med ström för autopilot, instrument, kyl, lanternor och annat. Det skulle vara svårt att klara sig utan den. Vi använder den dock inte om det inte är frågan om segling under minst ett dygn. Vi kortare dagsseglingar tycker vi inte det är värt mödan att lägga ut den. Vi har satsen som konverterar den till vindgenerator men har aldrig använt den som sådan. Jag tror inte den är så effektiv eftersom man ju letar efter så skyddade platser som möjligt vid ankring Mvh/Håkan
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus :

...det är alldeles riktigt.Eng: ¨swivel¨, ibland slinter både tungan, tangenterna och ..förståndet;-) givetvis skulle funktionen försvinna med en - svirvel - på linan. Tack för informationen. Jag tror oxå att vindgeneratorn i allmänhet skulle ge ¨för lite¨ beroende på att man gärna ankrar i lä. Undantaget västIndien kanske... MVH Magnus
Carlmagnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Carlmagnus:

Thomas! ...gällade skruvarna, som håller ihop enheten. Enligt en känd långseglare uppstår korrosion efter en tids användning mellan skruvar/muttrar och själva skalet runt enheten. Detta kan i sin tur göra det mkt svårt eller omöjligt att öppna enheten för service. Har du någon erfarenhet av detta? Det är nu riktigt salt vatten jag talar om.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN.:

Erfarenhet att skydda skruvförband årsvis på Västkusten. Alla delar och ytor i det öppnade skruvförbandet sprayas rikligt med Dinitrol (t ex 77B), ett antirostmedel för bilar. Det innehåller antikorrosionsprodukter och ämnen som efter torkning bildar en vaxliknande brun hinna. Efter hopskruvning av förbandet och gärna ett dygn senare sprayas det som är åtkomligt igen.
Carlmagnus. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Carlmagnus.:

Tack Ernst. Det är ju naturligtvis en lämplig metod. Dinitrol och liknande produkter känner jag till, min bil är gammal! Nämnde långseglare har efter ett varv runt klotet, samlat sina erfarenheter i en bok och bägge fabrikaten nämnda ovan finns med där. På ett av dessa var det svårt att göra service, på grund av just korrosion. Det andra inga problem. Därav min fråga. Mvh, Carlmagnus.
tlundg
Senast inloggad: 2022-07-05 - 01:32

Thomas Lundgren:

Jag har inga problem med korrosion (ännu). Men i gengäld så har jag inte segla så långt bort och använt den så mycket som man gör på en jordentruntsegling. Jag har "bara" några passager över nodsjön som referens och när jag inte använder den så ligger den väl skyddad torrt och fint nere i båten (generatorn alltså). / T.
Carlmagnus. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Carlmagnus.:

Tack för info inför framtida köp. /cm.