Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
Amperemätare

mikolaj frisch:

Hus skall den vara kalibrerad (0-25?), verkar bli svår att köpa. Vill ha en som visar + och - (urladdning).

Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kjell:

Hej 0 - 25 Amp verkar vara i minsta laget, särskilt om du vill mäta både laddning och urladdning med samma instrument. Instrumentet bör klara generatorns max ström som beror på typ av generator. Om du vill mäta både laddnings- och urladdningsström till batteriet med samma instrument så får det bara finnas en ledare till / från batteriet. Om du har ett tvåbatterisystem med separationsrelä så är minusledaren som förbinder båda batterierna (och där reläet INTE sitter) det enda stället. Det är olämpligt att sätta en amperemeter med shunt (typ vanligt bilinstrument) i en sådan position dels p g a långa ledningar dels p g a spänningsfall mm. En möjlighet är att använda en s k "current transducer" (sv ström sensor). Den består av en ring med ett hål och som man drar de strömförande ledarna genom men har fördelen att den inte skapar något spänningsfall. I stället måste den ha en liten matningsspänning för att fungera 5 - 15 V och några mA. Den kopplar man sedan till ett lämpligt panelinstrument (digitalt eller med visare) och somkan placeras på lämpligt ställe. Sådana strömsensorer kostar 3 - 500 kr och finns t ex hos Farnell (www.farnell.com) eller ELFA (www.elfa.se). Där finns även panelinstrument. Om du vill så kan jag bidra med förslag till koppling etc.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Skaffa ett mätinstrument som har utslaget -50 mV - 0 - +50 mV, och till vilken du kan köpa en skala på -50A - 0 - +50A, alternativt en tom skala med lämplig streckindelning, och där du kan klistra siffror eller tuscha dit dem. Man kan förstås också skaffa ett digitalt mätinstrument, men då kan man behöva mata detta med eget batteri för att mätningen av negativ ström skall kunna göras, såvida inte instrumentet är avsett för att kunna mäta oberoende av sin egen matningsspänning. Sen skaffar du en kabelshunt som har ett spänningsfall på 1 mV per Ampere. En sådan kabelshunt sätts t.ex. mellan batteriminus och alla andra minusanslutningar. Den utföres så att man sticker in en extra ledare på c:a 1.5 mm2 i kabelskoklämningarna i vardera änden av kabeln. För att få just 1mV/Ampere kan man välja t.ex. 2.91 meter 50mm2 kopparkabel. (Väljer man 30 mm2 blir längden 1.75 meter). Man skall ju ändå dra denna kabel, och en vanlig shunt skapar bara onödigt spänningsfall. Vid startmotorkörning kommer en ström på c:a några hundra Ampere att gå i kabeln, vilket ger ett spänningsfall på några tiondels volt, rätt OK. www.batteknik.se
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

är att skaffa ett digitalt panelinstrument med 3½ teckens LCD för 199,9 mV med automatiskt +-. Ett billigt alternativ är ett 100 kr digitalt mätinstr med samma mätområde. En shunt kan man köpa hos Odelco eller Elfa (jag köpte min på den tiden Clas Ohlson förstod vad folk behöver.)Eftersom jag har nöjt mig med att mäta 19.9 A så har jag en shunt på 10 mOhm, vilket naturligtvis är helt försumbart. Shunten som dock måste tåla den maximala strömmen utan att bli för varm har jag placerad närmast förbrukarbatterierna. Den mäter då allt som går in ut. Glöm inte att solpanelen också är intressant. Jag har inte sett någon nytta med att mäta startmotorströmmen och inte heller de relativt korta stunder som en generator ger ifrån sig hög laddström innan batterierna säger ifrån. Jag har prioriterat förbrukarna kyl m fl samt solpanelens tillskott. Det absolut billigaste alternativet är alltså en digital multimeter för 200 mV (gärna också med 2000 mV)samt med Seawolf ledarshunt.
Touch
Senast inloggad: 2022-05-26 - 19:17

Lars Karlsson:

Hej Kjell, jag har försökt hitta en sådan sensor som du beskriver på ELFA men inte lyckats. Har du möjligen artikelnummer eller benämning så att jag lättare kan hitta den? /Lars
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kjell:

Hej Lars Sök med "strömsensor" på hemsidan hos ELFA. Jag får två träffar varav ett artikelnummer är 76-963-21. Denna typ klarar +/-80 A och kan läsas av med ett 0 - 5 V instrument (0 amp = 2,5 V). Mer info hittar du på LEM hemsida (sök med google på typbeteckningen). För spänningsmatning är det enklast att använda en LM 7805 regulator, artikelnummer 73-264-08. Jag skulle dock rekommendera Farnell (sökord "current transducer") de har större utbud. Undvik dock Honeywell - jag har dålig erfarnehet av dem. Det finns typer (från LEM)med ett större hål så att man kan dra flera ledare genom den, t ex både start- och driftbatteri. /Kjell
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Se bifogat. Med en 2-polig vipp- eller vridomkopplare och ett instrument kan man mäta ström på flera utplacerade shuntar. För schemor, se www.delabmarine.se. /Dick
Bifogade filer