Hoppa till huvudinnehåll
denandra
Senast inloggad: 2018-12-08 - 18:55
13.4 skrov-båt

Stellan Eriksson:

I viloläge har jag 12.7 mellan batteri+ och motor,Batterispänning 12,7. Mellan skrov och batteri+ 13,4 samt mellan motor skrov 0,7.Stålbåt Jag söker en förklaring. MVH Stellan

Ulf Bergenlid, SXK (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 02:18

Ulf Bergenlid, SXK:

Det förefaller vara en galvanisk potentialskillnad orsakad av zinkanod i kontakt med motorn. / Ulf
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 02:18

Björn J.:

Jag gissar att du mäter denna spänning med en digital multimeter/voltmeter..? Kontrollmät i så fall också med ett gammaldags analogt vridspoleinstrument, eller vice versa om du redan mätt med ett sådant. Elektroniken i digitala instrument kan här spela dig ett spratt, men du har ändå en icke önskvärd spänning mellan batteriplus och skrov, vilken påskyndar förtäringen av offeranoderna. Grovt gissat kan det kanske vara en offeranod i motorns kylsystem som orsakar denna "överledning". Vidare kan man rikta funderinarna åt ditt landsströmsinstallation...kanske... Eller någon antennjord, det kan ju i en stålbåt vara bra att jorda någon radioantenn i skrov eller överbyggnad, och den vägen få en liten överledning. Du kan ju också använda ohm-metern i ditt instrument och mäta motsåndet mellan skrov och motor, och se vad det blir...? Även här kan digitala instrument visa ett annat värde än vad analoga gör. Se detta värde som en fingervisning, inte ens dyra multmeterar klarar av att mäta så här på ett fullgott sätt.