Hoppa till huvudinnehåll
Holtenius
Senast inloggad: 2011-12-17 - 20:35
köpa båt på vintern

Kjell Holtenius:

Hej, Jag har för avsikt att köpa en segelbåt, en Linjett 35. Båten är besiktigad på land av akutoriserad besiktningsman. Jag och har kommit överens med säljaren om pris och om vad som ska åtgärdas av säljaren innan båten innan båten sjösätts i vår. En del åtgärder kommer att göras under våren av säljaren. Säljaren har skickat ett kontraktsförslag (SXK´s köpekontrakt) till mig som jag inte är nöjd med. Vi är överens om att jag ska betala hela summan för båten nu. Men i och med att båten står på land är det många detaljer som av naturliga skäl inte kunnat besiktigas. Det gäller till exempel motor, instrument mm. Säljaren menar å sin sida att han tar en stor risk för fel som kan komma att uppstå under tiden fram till sjösättningen. Jag som köpare å min sida oroar mig för att det ska kunna finnas fel som uppdagas vid sjösättningen. Detta bör vara en inte helt ovanlig situation vid försäljning av båtar på land vintertid. Tacksam för råd om hur man kan lösa en sådan situation. Tack på förhand Kjell Holtenius

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Gratulerar till att du funnit en fin båt. Man ska aldrig betala hela köpesumman innan båten är besiktigad o godkänd vid sjösättning och övertagande. En mängd saker kan inte kontrolleras på land. Du löper avsevärt större risk än säljaren. Betala en handpenning nu på ca 10% och slutbetalning vid godkänt övertagande. Om kontraktet inte räcker för alla tillägg (utrustning etc) så gör en bilaga undertecknad av säljaren. Inskriv att om överrenskommna och vid prov i sjön uppkommna fel inte åtgärdas av säljaren inom angiven leveranstid så återgår handpenningen och köpet avbrytes. Du vill väl att båten ska vara felfri vid övertagandet. Glöm inte att båten ska vara försäkrad av säljaren framtill tillträdet och inskriv vem som betalar kostnader i samband med sjösättning o vårutrustning.