Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Bevis på betalat MOMS

Hej,

 

Vi köpte vår båt (modelår 2006) från dess första ägare och har ägt den några år nu.

Nu tänkte vi göra en liten större färd utanför Sveriges gränser och vad jag förstår ska man visa att MOMSEN blev betalt vid båtens köp från fabrik/återförsäljaren och att det vanligtvis styrks genom en kopia av motsvarande köpeskontrakt, i vårt fall kontraktet mellan båtens första ägare och varvet / återfösäljaren.

I vårt fall föredrog dock säljaren att inte lämna över en kopia av hans köpeskontrakt till oss och därför undrar jag om det finns andra möjligheter att visa att MOMSEN är betalt eller om vi har rättighet att få en kopia av köpeskontrakt från första ägaren eller kanske av återförsäljaren / varvet?

 

Mvh

Harald

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-03-19 - 07:44

Om föregående ägare inte vill visa sitt avtal så är det nog framkomligt att tala med säljande företag, de bör inte ha något emot att visa hur status är på momsen är. 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:32

Hej Magnus,

Du föreslår att säljande företag skriver något slags intyg som kan användas vid kontakt med utländska myndigheter? Alltså det räcker ju inte att jag kontakta de och de bekräfta muntligen till mig att MOMSen är betalt, jag är övertygat att så är fallet. Det är ju Tyska, Franska, Engelska myndigheter som kommer vilja ser bevis på det.

 

Mvh

Harald

johanj
Senast inloggad: 2023-10-30 - 09:11

Jag har ett liknande problem dock inför ett köp: Att ägaren inte kan visa att momsen är betald. Jag misstänker att det enda Tyska, Franska och Spanska myndigheter kommer att acceptera är ett intyg från skatteverket att momsen är betald.

Personligen så jagar jag för första gången skatteverket med syftet att försöka betala moms (omän 0%). Vill försöka få ett intyg från dem som säger att momsen på båten anses vara betald i Sverige. Tyvärr så dröjer svaret..

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:32
Berätta gärna hur det gick! Vi har samma problem. Varvet konkurs - så lite större problem.