Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Bestulen

christian stuart:

Hej ! Vi (min fru) sålde våran båt och upprättade ett kontrakt med en bilaga som innehöll extrautrustning.INTE PÅ NÅGOT STÄLLE ANGER VI ATT VAGGAN INGICK I KÖPET, men en dock har köparen tagit vaggan och sålt den vidare. När jag konfronterar köparen att han har sålt våran vagga , så anger han att min fru har sagt (muntligen) att den ingår och pekat ut var den ligger. Min fru anger att hon har pekat var täckställningen ligger och att den ingår och den låg på samma plats som vaggan. Summerar jag dom olika parterna , köparen av vaggan, köparen av båten (som enligt min mening inte hade rätten till vaggan enligt kontraktet), så är den följande: Köparen av vaggan: hävdar att han har köpt den i god tro och till ett rimligt pris och därför inte behöver lämna tillbaka den trots att han inte har sett ett ursprungskvitto på vaggan. Köparen av båten: hävdar att han har ett vittne (hans fru - jävig ?) på att min fru muntligen har angett att den ingår i köpet. Min fråga är , vad kan vi göra ? Har vi någon chans i en rättslig process ?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Tråkigt med din vagga: Eftersom den inte var skriftligen upptagen i båt-kontraktet så hör den inte till köpet av båten. Alla muntliga utfästelser väger mycket lätt, särskilt som din fru inte var ägare eller? Den nya lagen om God Tro leder till att den nya ägaren av vaggen får lämna tillbaka den till köparen av båten. Erlagd summa för vaggan ska återbetalas. Vaggan ska av båtköparen återföras till ursprunglig plats. Om så inte sker kan du anmäla förlusten/stölden till polisen. Läs gärna mer på Goggle: slå "god tro förvärv". Genom årens lopp har man lärt sig att inte lita på någon när det gäller pengar. Allt ska vara skriftligt och korrekt utformat. Vid leveranser bör man vara på plats o tillse att det som lämnar området stämmer med kontraktet. Lycka till Lennart Lundin