Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
båt köpt i Danmark

Nils Ericsson:

Hej, Jag köpte en båt i Danmark för 6 år sedan. Den är för nuvarande till försäljning i Tyskland. Jag har ingen dokumentation på att den är momsad i EU. I mitt kontrakt med Aalborg Yachbureau står dock att båten är "fri och obehäftad". Båten köptes ursprungligen ny av en norrman numera bosatt i Danmark. Jag misstänker att jag blivit lurad för den tyska mäklaren kommer att dra Eu-momsen på mitt försälningspris när det blir aktuellt. Ett norskt momskvitto på båten finns. Har mäklaren i Aalborg inte ansvar för att EU-momsen är betald när han skriver att båten är "fri och obehäftad" Min fråga är om loppet är kört eller finns det någon lucka att utnyttja och varthän jag i så fall vända mig MVH Nils Ericsson

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Principen är den att alla båtar inom EU ska någon gång ha betalt EU-moms. Norge är inte med så ett sådant moms-kvitto gäller ej. Begreppet "fri o obehäftad" är oklart men måste inte betyda att EU-moms är erlagd. Var köptes båten av norrmannen? Köpte han den ny av ett företag i Danmark så bör han ha erlagt dansk moms och detta borde framgå av hans köpekontrakt. En annan princip är den att privat-köp av begagnade båtar inom EU-länder mellan EU-medborgare innebär att moms "ingår" i köpesumman. En lösning kan vara att du säljer båten till någon svensk privatperson som i sin tur säljer den till tyskland - och "glöm bort" detta med Norge o Danmark. Om det nu är nödvändigt att exportera båten.... Prisnivån i Tyskland är numera liknande den svenska.