Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
VAT vid båtköp

Tommy Svensson:

Funderar på köp av beg. charterbåt i Grekland.Oftast ingår ej VAT i priset på annonserna. Finns det något sätt att undgå att betala denna? Alla tips är välkomna Mvh Tommy

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:27

Johan Westman:

Hej! Här på Sxks sida för juridik kan vi inte uppmana till kringgående av lagar och regler. Alla sådana initiativ är självklart inte Sxks åsikt eller något Sxk står för utan endast den personen som skrivit inläggets personliga uppfattning. Jag skulle inte rekommendera att följa Lennarts förslag. Vidare är värt att notera att en båt som för en längre tid lämnar EU kan komma att behöva momsas in på nytt= dubbelmoms. Sverige och vårt kära Skatteverk har sedan en tid bedrivit klappjakt på båtägare och jagat dem på moms. Resultatet blir då oftast att du som båtägare får betala dubbelmoms och skattetillägg samt ränta, sen i efterhand får ni tvista om det. Om jag således skall ge dig något råd alls så är det att hålla en sådan båt borta från Sverige. MVH! Johan Westman¨ Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Du är inte ensam om dina funderingar. Som privatperson är enda sättet att undvika momsbetalning att ha båten utanför EU t ex Kroatien. När ett år närmar sig i Kroatien vill den Kroatiska staten ha sin moms, men det kan undvikas genom att föra ut båten en kort sväng till EU-land och därefter återkomma för inklarering i Kroatien för ett nytt momsfritt år osv. Detta är naturligtvis krångligt och fungerar inte om man vill ha båten inom EU,t ex Sverige. Principen är ju den att alla båtar som stadigvarande vistas inom EU ska betala moms. Inför du båten till Sverige så uttages ingen tull men väl vår moms på båtens värde inkl. ev fraktkostnad. Ryktena säger att en del har registrerat båten i Sverige, försvenskat den samt därefter fraktat hit båten i tysthet. En del omomsade f d charterbåtar torde finnas här men det är just den typen som tull o skattemyndigheterna intresserar sig för. En vanlig privatbåt väcker mindre intresse. Jag vill absolut avråda privatpersoner från att försöka undvika att betala moms vid införsel hit. Tänker du bilda t ex ett verksamt charterföretag här blir momsfrågan en annan.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 12:27

Johan Westman:

Att tala om rykten om människor som tar in båtar utan att betala skatt, ger tycker jag information kring något som inte bör finns på Sxks hemsida. Skatteverket är in högsta grad intresserad eav privatbåtar och då inte fd charter båtar som är omomsade utan privatbåtar som är momsade inom Eu redan. Ty SKVs särskilda utredningskontor i Ludvika har fått för sig att de flesta som köper båt inom Eu för lägre moms gör det bara med ett enda syfte och det är att undvika skatt... Men som Lennart säger, det är mycket att tänka på, speciellt när det gäller skatt tycker jag. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Bara ett par förtydligande. Johan ovan skriver att jag rekommenderar ett tillvägagångssätt som strider mot lagar o bestämmelser. Tvärtom jag är emot alla försök till otillbörliga handlingar - som jag också framlägger i mitt inlägg. I många fall är det en god affär att ta hem en f d charterbåt, även om man gör rätt för sig med avgifter till myndigheter. I kommande Odyssé (Medelhavsseglarnas tidning)har jag skivit en artikel "Att köpa båt utomlands". Mycket att tänka på. MVH Lennart Lundin