Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-16 - 11:19
Skatteverkets tolkning

Kalle:

Hej, Noterade ett nytt ställningstagande från skattemyndigheten när det gäller köp och införsel av ny båt inom EU men utanför Sverige. Dnr: 131 605460-05/111 http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/06/stallningstagande200623.4.906b37c10bd295ff4880004440.html#31.4f3d00a710cc9ae1c9c800020 För mig som inte är så bevandrad i juridiken lämnar detta dokument en del frågor obesvarade. Kan ni säga att något nytt egentligen gäller jämfört med tidigare på forumet diskuterade oklarheter i vad som skall gälla? Ytterligare en variant på temat import från exv Tyskland skulle kunna vara att flytta båten efter köp i Tyskland till exv Danmark där skattemyndigheterna tydligen godkänner köp i Tyskland och import utan krav på dansk moms. Vad skulle skattemyndigheten säga om jag har båten baserad i Danmark en säsong innan den tas hem till Sverige? Hälsningar Kalle

johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-16 - 12:14

johan Westman:

Tack för länken.. Jag skall studera den i detalj, men vid en snabb genomläsning tror jag inte att det förändrar speciellt mycket. Skatteverkets särskilda utredningskontor i Ludvika gör andra tolkningar. Eller snarare de säger en sak och gör en annan. Jag har haft ett antal medlemmar som tex har köpt en båt begagnad av en tysk som tex förköpt sig eller ångrat köpet. Då har således en svensk köpte en begagnad båt av en tysk och då har Ludvika ändå ansett att detta ändå är ett förvärv av nytt transportmedel. Skatteverkets tolkning av var gränsen får för att ha en avsikt att ta hem en båt till Sverige och medborgarnas verkar inte stämma överens. Jag skall som sagt läsa din länk noga, men jag tror tyvärr att Skatteverkets skrivelser och jakt på båtägare i praktiken inte stämmer överens, men än en gång tack. Glada seglarhälsningar! Johan Westman Jurist åt Sxk Som i denna frågan yttrat sig rent privat.