Hoppa till huvudinnehåll
bertil
Senast inloggad: 2012-01-20 - 13:30
Momsplikt

Bertil Ahldén:

Jag planerar köpa en tjugo år gammal segelbåt med hemmahamn i Finland. Nuvarande och ende ägaren köpte båten ny från tillverkare i Sverige. Måste jag betala moms?

Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 04:48

Per:

Nej ! Finland tillhör EU och ingen moms utgår vid handel inom EU. Och båten lär inte klassas som ny, då gäller 3 månaders regel eller 100 gångtimmar. Lycka till / Per
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 04:48

Johan Westman:

I huvudsak har Per J rät men du bör även läsa tidigare inlägg jag skrivit om moms. Nu är den båten du talar om 20 år så jag tror inte heller det skall bli några problem, men det kan vara nyttigt att sätta sig iin i problematiken. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
Nils-Åke Lithner (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 04:48

Nils-Åke Lithner:

När vi kom till Cypern som första EU-land (efter 8 år utanför EU) på vår jorden-runt-segling krävde tullen där att vi måste kunna bevisa att VAT (mons) betalats för båten (Najad 34). Vi köpte den i 3:e hand 1998 och den byggdes 1977 på Najadvarvet. Köpet gjordes upp på Kryssarklubbens köpekontrakt, där det inte står något om moms. Är det någon som vet vilka regler som gäller? Tacksam för svar Berit och Nils-Åke på Elenor
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej på er båda! Om ni köpt båten före EU´s bildande 1995 hade det inte varit något problem. Om ni enligt kontraktet köpt båten som privatperson av en privatperson så är det allmänt vedertaget i Europa att ny moms inte ska erläggas. I praktiken är det dock så att länderna inom EU har sin egen tolkning vad som ska gälla. Tyskarna vill ha ny moms redan efter tre år utanför EU!! En god regel är att inte självmant uppsöka myndigheter om man vet att man gjort rätt. Och att vid all privat kontraktskrivning ange incl VAT.