Hoppa till huvudinnehåll
bettyboop
Senast inloggad: 2024-02-27 - 18:57
Moms

Christer Hallgren:

Hur och varför betala moms? Jag har för avsikt att köpa en begagnad charterbåt i Kroatien. Enligt firman jag ska köpa av måste jag betala moms på köpesumman. För mig känns det konstigt eftersom jag köper en begagnad båt. I Sverige måste man inte erlägga moms vid begagnat köp. Om det nu stämmer och jag vill segla i Kroatien, då måste jag erlägga moms där. Men då jag ska segla in i EU och vidare till Sverige så säger man att jag måste betala moms även i EU. Om detta stämmer då måste jag för att slippa moms i Kroatien segla till Italien eller Grekland i höst då köpet ska bli av. Man har tipsat mig om att segla till Malta och betala momsen där eftersom momsen där är låg. Men eftersom jag inte hinner till Malta på en vecka måste jag vinterförvara båten i Italien eller Grekland. Kan man vänta med att betala momsen till året därpå? Finns det några internationella formulär som ska stämplas för att visa att momsen är betald. Det känns inte ok att betala så stora summor till vilken hamnkapten som helst. Vem eller vilka kollar att momsen är betald, vad kan hända om jag inte betalar momsen, om man nu måste det.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Christer! Alla privatägda båtar ska någon gång belastas med moms. En f d charterbåt i Kroatien (ej medl i EU) ska beläggas med Kroatisk moms om du som privatperson ska ha båten kvar i landet. Eftersom du troligen kommer att någon gång föra den in i EU så varför inte exportera båten till ett EU-land och där betala gällande moms för detta införselland. Vid export ska man inte betala moms i utförsellandet. Om du t ex exporterar båten till Slowenien betalar du 16% moms där. Sedan kan du registrera båten i Sverige och segla vart du vill - även Kroatien med din svenska båt. Något internationellt generellt bevis finns inte beträffande erlagd moms utan det är köpekontraktet som gäller. Kan du få ett sådant med texten "VAT is incl.in the price" så är det bara att önska lycka till.