Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:32
Köpa av svensk privatperson i Turkiet

Elisabeth :

Står i begrepp att köpa en begagnad segelbåt som ligger i Turkiet. Säljaren är en svensk privatperson som i sin tur köpte båten i Frankrike 1999. Han har ett intyg som visar att VAT är betalat i Tyskland 1995. När jag kollade med tullen så fick jag besked om att jag måste betala moms och tull eftersom båten varit utanför EU i mer än tre år. Kan detta stämma? Jag köper ju den av en svensk. Måste jag då betala moms? Damen på "Tullen" sa att ett alternativ var att låta säljare "smuggla in den" i EU igen och låta köpet ske där. Hur skall jag bära mig år?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Elisabeth! Om du skickar ett mail till mig med ditt tel nr så kan vi resonera om förfarandet. Lite känsligt att sprida "grå" information över hela världen. Hälsningar Lennart Lundin (som i känd SXK-anda hjälper till med båtköp utomlands - och mycket annat)
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 09:55

Johan Westman:

Hej! Som jurist åt Sxks medlemar kan jag inte råda dig att begå några felaktigheter eller att vara i en gråzon, hur välmenande det än må vara. De råd Du får här måste man kunna stå för och jag skulle därför starkt avråda från ev "gråzons" aktiviteter man inte vågar skriva på denna sidan eller att smugla in en båt. Du kan även kontakta mig om en legal syn önskas. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk