Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Garantireparation

Uwe Detlef:

Hej jag köpte en GPS-plotter (Raymarine RC435)från en firma i Tyskland.När jag skulle tar den i bruk i år fungerade det inte. Tog inte emot sateliter.Skrev till firman i Tyskland,de rådde mig att låta den reparerar här Sverige på grund av de höga fraktkostnader.Kontaktade då "Bela Marin". Svar : inga problem skicka bara plottern med garantibevis till våran serviceverkstad "Ramnav". Ramnav är ett dotterbolag till Ramantenn AB.Jag skickade den dit. Efter ca 1 vecka kom det ett samtal från Ramnmav. De vägrade att garantireparera plottern på grund att plottern var av äldre datum ( 2005) Jag lät reparera den. Obs! ej garantireparation.Hade då varit tvungen att skicka den till Tyskland. Nu till frågan gällar inte garantin från inköpsdatum? Raymarine har ju 2 års wordwide garanti på sina produkter enligt www.raymaine.com/warrenty Jag har kontaktad firman i Tyskland i detta ärende. De svarade att de skulle kontakta "Raymarine" i detta ärende. Men det kommer ta lite tid. Tycker i alla fall att RAmNav har sina egna garantivillkor oavsett vad Raymarine skriver i sina villkor. Det är kanske inte så populärt att köpa nåt i Tyskland som är billigare där( Priset var ca 300:-€) Såg på Ramantenns hemsida att de hade en likadan plotter till salu för 6900:- M.v.h. Uwe Detlef

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej, Raymarine plotter 435 är en helt OK plotter men den är av en utgången modell som har raets ut av många firmor därav. Har en sådan själv. Tror inte den tillverkats på 2-3 år. Klart att garantin ska gälla oavsett detta inom hela EU. Köper du en Volvo i Tyskland så gäller garantin i hela Europa. Ramantenn kanske inte känner till den "fria rörligheten" och konkurrensen inom hela EU? //Stefan K
Larsson, Alexander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 19:42

Larsson, Alexander:

Hej, Det beror lite på vad som anges i dina garantivillkor - vilka garantier som tillverkaren ställer; men nog är det inköpsdatum som garantiåtagande bygger på. En garanti är något särskilt som leverantören åtar sig, utöver lag. Och, det är viktigt att poängtera att garantier ofta endast omfattar ett fåtal fel. Det är inget krav att de skall gälla "World Wide". När du handlar i Tyskland är det som regel Tysk konsumenträtt som gäller. Att de garanterar "World wide" bygger på att de har avtal med vissa reparatörer som åtar sig lagningen (och fakturerar Raymarine enligt dina garantivillkor). Du måste då hitta någon av dem som Raymarine har avtal med, men är den redan lagad är det nog sent. Jag förstår inte riktigt din andra fråga med RamNav. De kanske ställer garanti på reparationen de utfört, men de är en egen juridisk person i förhållande till Raymarine så "de" har ju inte ställt garantin till dig när du köpte den. Vänliga hälsningar, Alexander