Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-16 - 09:25
Formalia vid angöring Sverige

Urban Janeld:

Hej Jag undrar vilka skyldigheter jag har när jag seglar hem en båt till Sverige. Båten är ny och köpt i Tyskland. Den har legat tre månader i tyskland. Ska jag kontakta tull eller liknande vid ankomst till svenskt vatten? Vilka papper är jag skyldig att ha ombord. (båten är aningen mindre än 12x4 m.) Hälsningar Urban

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-16 - 09:31

Johan Westman:

DIn fråga är som jag ser det ett antal olika frågor i sig. Du nämner ingenting om huruvida båten är momsad i Tyskland eller ej, jag förutsätter att så är fallet. Mervärdesskattelagen säger i § 13a p2 att moms skall erläggas om båten säljs inom tre månader eller innan den gått 100 h, från det att den var ny. MEN skatteverket följer inte dessa regler själva. Det finns ett antal fall där särskilda skattekontoret i Ludvika har fått för sig att göra andra tolkningar även om du har en loggbok som tex visar 100 h. Detta är en fara och mycket oroande för inom skatteområdet verkar det vara fritt för staten att ta sig de undantag man vill. Nu behöver det inte gå så i ditt fall men jag vill ändå varna för detta med momsproblematiken. Om du har köpt båten inom EU skall du inte behöva några speciella papper mer än som kan visa att det är din båt, att den är CE-godkänd och att du har erlagt moms inom EU. Jag är dock lite osäker på detta så vill du vara 1105 säker, ring tullen. betänk dock att du bör försäkra den även för hemseglatsen och kontrollera då att din båtförsäkrings seglationsområde täcker hela hemresan. Glad påsk! Johan Westman Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Som komplettering till ovanstående svar: För att undvika frågor och ifrågasättande så gör så här: Eftersom båten varit utanför Norden ska den vara registrerad. Ordna detta i förväg och medhav certifikatet under hitresan. Se till att båten "ser svensk ut". Det vill säga båtnamn och hemmahamn (Lika som i certifikatet) anbringat på skrovet. Ha svensk flagga i häcken och ev klubbflagga under SB-spridare, ej tysk gästflagga efter inträde på svenskt vatten!