Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Båtköp Italien

Markus Peebo:

Hej! Är i färd med att köpa en 39 fots segelbåt på Sicilien. Ägaren har hittills givit ett mycket gott intryck. Min avsikt är att försäkra båten i Sverige (SXK och ev. Sjöfartsverkets båtregister) med tilläggsförsäkring för segling i medelhavet och då har jag förstått att bolagen kräver att båten är svensk Ägaren påstår nu att det italienska båtregistret (Italian Coast Guard) vill ha 650 Euro (!) för att avregistrera båten. Är detta rimligt? Vad finns det för lagligt stöd för en sådan avgift? Är det inte nuvarande ägare som "äger" problemet då han är den som idag står i registret? Jag kommer ju att stå för administrationen i andra änden så att säga. Kan man tänka sig att bara pilla bort den italienska identiteten från skrovet, hissa svensk flagg och visa upp svenska papper om någon frågar? Tacksam för synpunkter! Markus

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Det är allmänt vedertgit att det är säljarens problem att avregistrera sin båt vid försäljning. Sedan måste du ha din svenska båt registrerad när den befinner sig utanför Norden. Italien har den i särklass krångligaste byråkratin för fritidsbåtan inom EU. Nu inför de ett enklare system för itaienarna. Som tur är har deras system inte berört oss i någon högre grad annat än att t ex vårt försäkringsbrev ska vara översatt till italienska vid vistelse där!!! Jag föreslår att du kontaktar vår Hugo Tiberg inom SXK. hugo.tiberg@juridicum.su.se.