Hoppa till huvudinnehåll
catinca
Senast inloggad: 2017-11-28 - 22:35
Båtköp i Tyskland

Bo Langemark:

Jag förhandlar om köp av en Nauticat i Tyskland. Vilka dokument skall jag kräva att få av säljaren för att säkerställa att båten verkligen blir min. Jag skulle vara mycket tacksam att få nedanstående frågeställningar kommenterade. Köpekontrakt samt kvitto på betalning är väl grunden, men finns något ytterligare ägarbevis i Tyskland? Hur säkerställer jag att båten till fullo ägs av säljaren?

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 08:26

Johan Westman:

Hej Bo! För det första så beror svaret till viss del på hur stor båten är, dvs om den är större än 12x4m eller inte. Som Du kan se i mina generella råd vid köp utomlands bör man om möjligt be att få se säljarens åtkomst handling dvs kontraktet då han köpte båten. Det dystra svaret är att du enligt min mening aldrig kan 100% säkerställa att båten tillfullo ägs av säljaren, utan du får göra så gott det går. Jag har genom åren rekommenderat säljarens åtkomsthandling och ingen har sedan ringt mig och varit sur så därav sluter jag mig till att det är ett bra råd. Var noga i din kontroll av båtens skick och ägaren. Jag vet nu inte om båten är lätt begagnad eller om den är äldre. Är det lätt begagnad kan du få ett momsproblem då Skatteverkets särskilda utredningsavdelning har bestämt sig för att undersöka tyska båtköp närmare. Återkom om så är fallet. Jag hoppas detta var svar på dina frågor, om inte så ser du min mail enligt ovan. Med glada seglar hälsningar! Johan Westman Jurist åt Sxk