Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 12:46
Garantier

Thomas Löfgren:

God eftermiddag. Liten fråga från gbg. Jag upplever idag båtbranschen som fastighetsbranschen var för ett antal år sedan. Nu kommer jag med min konkreta fråga! Jag har varit i kontakt med konsumentverket för att få ett svar, efter 3 veckor fortfarande inte ett liv,detta efter 3 påstötningar. Scenariot: Jag bestämmer mig för att köpa en båt från en mäklare, låt säga som exempel en Sweden yacht 34 från 79. Jag har nu gjort klart köpeavtal etc,betalt osv. Jag går nu på semester 3 veckor efter båtköp, kaos, i Danmark totalhaverar motorn, efter konstaterande av VP åf i låt säga Saeby. Vem står för kostnaden och ev. garanti och vad är det som gäller. Vad gör mäklaren för att friskriva sig ifrån detta ev garantiansvar. Och kan han det och hur ser i så fall ett sådant avtal ut ?? Upplever efter ett antal mail till båtmäklare etc att ingen är villig att svara på min fråga vad är det som gäller ?? Skulle vara kul om vi alla som ev funderar på att köpa båt från "Båtmäklare" "Förmedlare" Vad är det som gäller och ser fram emot ett inlägg i På Kryss för jag vet att det är fler som undrar över detta. Man som konsument upplever förhoppningsvis en liten "Trygghet när man handlar utav en reg båtmäklare" Och vad är detta registrerad var och i så fall varför ?? Och med risk för att bli uppretad: Svenska båtmäklarförbundet. Lite osäker på benämningen, men vad innebär detta förutom en liten inbördes förening, för att verka seriösa, jag bara frågar. Vad är det som gäller ???

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 12:53

Johan Westman:

Att besvara din fråga går nog ganska fort, men att följa upp dina reflektioner tar längre tid. När du köper av en, eller via en mäklare, gäller Konsumentköplagen. Rent generellt kan sägas om denna att den är till din fördel, dvs du som konsument. Om du upptäckte felet inom 6 månader från det att du köpt båten finns en regel i nyss nämnda lag som betyder att då förutsätts felen ha funnits vid köpetillfället. Ang dina synpunkter om mäklare kan jag bara konstatera att med mina år i branschen så finns det även där bra och dåliga mäklare. Låt mig säga så här, vissa förekommer ganska ofta i mina listor och vissa gör det inte. Jag vet inte i detalj vad "reg" före båtmäklare egentligen betyder, men min åsikt är att det inte har någon betydelse för om dom är seriösa eller inte, några av de värsta skurkarna har denna titeln. Kanske vi får ett inlägg om detta här i juridik forum.. Om du har fler frågor kan du kontakta mig via mail så får vi talas vid ty det du nämner borde du kunna få rätsida på tycker jag. Glad påsk! Johan Westman Jurist åt Sxk