Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
YSM8G

Ove Hagerbo:

YSM8G start tar nu mer än 30 sekunder. Sedan går den dåligt
tills den blivit varm. Problemet har blivit värre med åren.
Är det något man kan åtgärda på egen hand?

(under säsongsmässig brist på kunniga Yanmar-mekaniker)

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:46

Hans Helgesson:

Bla dålig kompression ger de symptom du beskriver. När motorn blir varm så expanderar metallen, motorn blir tätare och kompressionen bättre. Kan bero på slitna kolvringar, repor/slitage i cylindern, otäta ventiler eller i värsta fall en spricka i toppen.
Andra fel som kan ge liknande symptom är luft i bränslesystemet.
Mäta kompressionen borde vilken "diesel-mekaniker" som helst kunna hjälpa dig med - finns det någon firma i närheten som arbetar med entrepenadmaskiner (dvs dieselmotorer)?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:15

Ove Thorin:

Hej Ove
Som Hans skriver behövs kompression och bränsle för att en diesel skall starta. Är motorn nästan lika svårstartad kall efter ett dygn som efter en vecka? Om det skiljer mycket kan det finnas en läcka som gör att bränslet rinner tillbaka, detta brukar ta lite tid och du får en mycket svårstartad motor som går ojämt tills bränslet pumpas fram normalt igen. Märker du ingen skillnad är det troligen kompression som är dålig. Kan du få ut spridaren och spruta in lite olja så kan du avgöra om det är slitna lopp och kolvringar eller otäta ventiler. Oljan hjälper till att täta i cylindern men inte vid ventilerna.
Hälsningar Ove