Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Yanmar YSE8G, temp.givare - hur montera när det saknas

Georg M:

Jag har en Yanmar YSE 8 G encylindrig diesel från slutet av 70-talet. Den har ingen temperaturgivare eller -vakt som larmar om temperaturen blir för hög, t.ex. om vattenpumpens kilrem går av. Motorn är sjövattenkyld.

Är det någon som monterat något för att ha koll på temperaturen? Hur har ni gjort?

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:20

Hans Helgesson:

Precis det du efterfrågar fanns att läsa om i näst sista (tror jag) numret av Praktiskt Båtägande där en artikel beskriver hur man monterar ett värmelarm på avgasslangen (vars temperatur stiger snabbt om kylningen falerar)
/Hans
Ted Edberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:20

Ted Edberg:

Besök denna sida den har sprängskiiser på YS motorerna på sidan Cylinderblock så kan du se i pos 35-36 finns det en plugg eller en tempgivare som jag tror för det mesta är ansluten till en varningslampa men kan bytas mot en tempgivare för mätare och ett instrument på instrumentbrädan. annars kan jag rekommendera PB förslag med ett templarm/tempmätare som man dock kan göra själv med hjälp av grejor från t.ex Claes Olsson en ute/inne tempmätare som man fäster med vulktape på avgasslangen,
http://www.overfjord.se/sprangskiss.pdf
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:20

Kent:

På min YSE-8 ser inte kylmantellocket ut som på sprängskissen som är rekommenderas här ovan. Jag fick uppgifter från Sjöbergs motor i Stockholm var jag skulle borra hål för montering av tempgivare. Ta kontakt med dem så får du säkert samma