Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Westfjord

Anders:

Hej! Undrar om någon i detta forum har information om westfjord 29 som båt ur synvinkeln, kvalite, säkerhet, sjöduglighet? /hälsningar Anders

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 08:42

Björn J.:

...men däremot 28. I en del avsenende är ju det en helt annorlunda båt, men den har ändå likheter med 29:an. Calanders båtvarv anses ju stå för kvalitet och välbyggda båtar, och det finns väl inget som motstrider det egentligen. 28:an och 29:an ser väl ungefär likadana ut fram till midskeppslinjen, och det är en trevlig välplanerad båt, med god inre säkerhet för besättningen. Likaväl är det gott om plats på däck med bra räckverk. Båtarna har ju höga förstävar, vilket kan försvåra ilandstigning, men ger ökad sjövärdighet. Ett intryck jag får av 29:an när jag sett den på båtmässor är att den känns "naken" inombords, inte direkt ombonad, inte så många trädetaljer. Jag vet inte hur stor maskin det brukar sitta i 29:orna, men jag ser sällan någon som kör fortare än 10 knop, om ens det. Många gånger ser man familjer med såväl barn som föräldrar/svärföräldrar ombord, det är gott om plats. Jag har då aldrig varit ute i en 29:a men väl i både Tresfjord som Westfjord 28, och dessa erbjuder ju inga direkta överaskningar ens i riktigt krabb sjö, eller i långa dyninar, visst gungar det en hel del, men det händer inget dramatiskt. Bara man har god fart genom vattnet så blir båten stabil. Calanders varv i Munkedal köpte ju formarna till Tresfjord, 26, 28 och 29 (kanske någon mer?) från Norge, och fortsatte att bygga dem under namnet "Westfjord". Skillnaderna mellan Tresfjord och Westfjord märks främst i en annan planering av inredningen, till Westfjordarnas fördel. I gamla Tresfjord hittade man bl.a. Perkins, i Westfjordarna hittar man VP och allt oftare Yanmar.