Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Webasto installation

Joakim Nömell:

Hej. Skulle vilja ha lite tips och råd från någon med erfarenhet av Webastos luftburna värmare (diesel). Jag har införskaffat 3,5kw-maskinen och håller som bäst på att installera. Det är ju en bökig värmare att installera eftersom den har urtag både i botten och i vardera enda vilket gör den i mitt tycke svårplacerad, men jag tror äntligen vi löst det. Min primära fråga rör avgasröret som ju är en slang med en "klump" på som jag antar är isolering och ljuddempning. Frågan är hur varm denna "klump" blir, hur nära trädetaljer man vågar dra avgasslangen? Jag har bara erfarenhet av Trumatic med sin dubbla avgasslang för både förbränningsluft och avgaser. Den yttre av de slangarna blev ju bara fingervarm och det var således ingen fara att dra den och fästa den vid träskott ov. Tacksam för tips.

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 01:52

Stefan K:

Hej!
Råder dig att ta kontakt med Webasto avdelningen på KG Knutsson i Sollentuna.
Både Eberspächer och Webasto har en oisolerad avgasslang med ljuddämpare. Den oisolerade tunna delen ska ligga fri från brännbara delar, vilket finns beskrivet i monteringsanvisningen.
När jag monterade min Webasto Air-Top 2000 så satte jag dit ett yttre "veckat" aluminiumrör utanpå det oisolerade avgasröret(som en "förlängning" av ljuddämparen). Inga problem med varma oisolerade ytor nu, trots att installationen finns i det aktre stuvfacket på min Contrast 33. Tyckte inte att monteringen var bökig.
Värmaren är mycket strömsnål, tyst, ger bra värme och startar alltid "snällt".
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 01:52

Joakim Nömell:

Tjena Stefan och tack för svaret. Det bökiga med värmaren tyckte jag bara var att den har utgångar på tre sidor att ta hänsyn till. Så den behöver ju ett visst svängrum och luftslangarna är ju rätt tjocka och kan inte böjas för mycket. Men nu har jag nog hittat en plats. Problemet med den ursprungliga frågan är att utrymmet inte är tillräckligt djupt för att få en ordentlig frigång på avgasslangen under värmaren och utrymmet medger inte heller liggande montering. Men jag sätter den så högt jag kan och provar med isolering om temperaturen på den ljuddempade delen blir för hög. De odempade delarna i början och slutet på slangen kommer gå fritt från brännbart material. Tack för ditt svar.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Om plats finnes i motor-rummet så är bästa platsen att montera en värmare här. Ljudisolerat utrymme, minimala värmeförluster mm. Förutsätter att motorrummet är korrekt ventilerat och inte blir för varmt (max 60 grader - bra värde är 50 grader). Förbränningsluften tas direkt från motorrummet medan (avser luftburen värme) den luft som ska värmas tas antingen från båtens inre eller från ett stuvfack.
Så gör våra välkända svenska varv.