Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
Wallas 1800 som tjuter?

Sterio:

Vad ska man göra för att få den sluta yla?


MVH
Sterio

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 02:18

Björn Johansson:

Kan det vara missljud från ett lager i fläktmotorn?

I så fall kan man ju droppa in litet "symaskinsolja" i dessa lagringar, men det är nog tyvärr bara en temporär åtgärd. Jag är inte helt säker, men jag tror att dessa lagringar är sk. "underhållfria" oljebronslager.

Bj.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 02:18

Hasse Svedberg:

Är det det gamla vanliga ylandet som låter som en mistlur ute men bedrägligt nog inte fullt så mycket inne? Det brukar vare speciellt känsligt när värmaren går ner till halvfart från att ha varit på full effekt. Då beror det i allmänhet på för hög låga. Antingen för att veken/kudden är för hög och då packar man den litet lägre genom att ta bort ett litet skikt. Men kolla först returslangen från brännaren! Den måste ha fritt fall till tanken. Har du gjort några ändringar som medfört någon strypning i varmluftsutblåsningen eller blockering av kalluftinsuget så kan det vara en bidragande orsak som gör att vekens höjd blir mer kritisk. Om det rör sig om en nyinstallation så vill jag minnas att om man har endast en slang ansluten så finns en rekommenderad maxlängd angiven och den ska då sitta på den anslutning som ger minsta motståndet (jag tror det är den övre). Man kan också lämna det andra utblåset något öppen.

Men jag satsar på veken!
Hasse S
sterio (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 02:18

sterio:

Hej!
Jag har köpt båten nyligen och värmaren har suttit där i 25 år. Men den lät inte förra året.
Ja, det låter som en mistlur!!!!
Någon sa att man kunde sätta in en packning till?


MVH
Sterio
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 02:18

Hans Svedberg:

Inte en tää. Vekkudden är för hög när den tjuter, vilket gör att lågan blir för stor. Dessutom kommer du nog för nära glödtråden.
Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 02:18

Åke R:

Hur gammla är slangarna? Jag blev misstänksamm då du skrev att värmaren fungerade förra året men inte nu.
Slangarna kan ha mickroskopiska torrsprickor som värmarpumpen suger in luft genom och då uppstår ochså detta tjutande.
Prova att köra med en lös dunk och ett par nya slangar.