Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 10:29
Wallas 1600, vad?

Johan Larsson:

Hejsan. Efter den inspirerande artikeln i senaste "På kryss" om värmare, tänkte jag att jag skulle försöka få igång min gamla värmare igen. För att lyckas så har jag i alla fall två frågor. Min värmare heter Wallas 1600, den nämns inte i artikeln, finns det någon värmare som är mer känd som den delar teknikplattform med? (Den har i alla fall ett kretskort i sig...) Den andra frågan är vad det är för "givare/Sensor" som skall gå från kretskortet till(in i?) förbränningsburken? Själva sensorn är borta, finns endast två kablar och ett mindre hål in i "burken". Tror det skall vara ett sk NTC-motstånd, men vilken resistans i så fall? På sidan av värmaren sitter en röd "knapp", vad är detta, en säkerhetsbrytare eller något som skall hållas intryckt vid start?

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 10:41

Anders:

Din värmare är tydligen rätt gammal, för den finns inte med i den förteckningen på den här sidan: http://www.wallas.fi/ Men dom verkar vara en servicevänlig sida, så jag tänker mig att du kan kontakta dom. Sidan är på finska, men Google kan översätta. Om du skriver till dom, så skriv på svenska (om du nu inte kan finska?). Det finns alltid någon i närheten som förstår och kan översätta. Det är min erfarenhet av Finland. Engelska fungerar också. Jag har haft en Wallas 1300 och vill minnas att den röda knappen är en återställningsknapp när ett övervärmeskydd har löst ut. Och du vet väl att du skall blanda några % K-sprit i fotogenet, som i sin tur alltid skall vara Statoil Blå, eller fullt likvärdigt bränsle av annat fabrikat? Skulle du av någon nu okänd anledning inte få dom uppgifter som du tycker att du behöver, så finns det väldigt mycket information om just värmare på nätet. Sök på Google.
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Kontakta Värmedoktorn Kjell Apelby i Spånga: 08-36 86 62 Han kan allt om gamla Wallasvärmare. Kryssarhälsningar, Björn.