Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:27
Ventilation eller "torrboll"

Stefan Fors:

Jag underar hur jag ska göra nu i vinter med min segelbåt. Båten står täckt med en presenning över sig sedan början av november. Mina alternativ är.

1. Låt luft cirkulera in ordentligt under preseningen och se till att båten är vä ventillerad. Montera även ut loggen så att luft kommer in "underifrån".

2. Stäng allting även alla tre ventiler. Tejpa för alla kända lufthål till ruffen. Ställ in en massa salt eller ett par "torrbollar" i ruffen.

Kan någon ge mig ett förslag med motovering vilket alternativ som jag bör välja.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-27 - 13:54

Ove Thorin:

Hej Stefan
På BTN sidan har Curt Norstedt skrivit om detta. Här är länken. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm

Hälsningar Ove
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Hej Stefan.

Du får tillgång till flera författares synpunkter på dessa problem om du går till:
www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Miljö.

Där finns artiklarna:
1. Om mögel i båtar, Tillägg 2003-09-03.
2. Mögel på inredningen under vinteruppläggningen. 020925.
3. Ventilera mera så slipper du mögel. 991227.
4, Fukt 930805.

Det är tio års skllnad mellan första och senaste artikel.

Lycka till med funderandet.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Björn Johansson:

Spontant kan jag ju säga som så (har ännu inte läst de rekommendationer som det refererats till ovan...) att ordentlig ventilation är bra mycket bättre än att stänga till.

Att ta ut givaren till loggen är säkert inte alls fel, men det känns som om det hålet som då uppstår är alldeles för litet.

Bäst är väl att låta båten stå med fören, eller aktern mot den vanligaste vindriktningen, och se till att luften kan komma in under pressenningen, och då också in i ruffen genom luckor och dörrar.
Tyvärr gynnar detta allehanda tjyvar och banditer, vilka min båt fick ovälkommet besök av, och allting ombord kan man ju faktiskt inte ta ur på hösten...

En "torrboll" av megaformat till nästan ingen kostnad alls tillverkar du själv av en tio lites plasthink, ett durkslag och något halvkilo vägsalt, enligt tips från tidningen "Praktiskt Båtägande".
Töm hinken och byt ut saltet några gånger under upplägningssäsongen.

Mvh Björn J.
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

stefan:

Hej!
Det går utmärkta att göra en megastor "torrboll" av en hink och ett plast-durkslag. I tipset som "Praktiskt båtägande" publicerade nyligen står det helt felaktigt att man ska använda vägsalt av typ Natriumklorid (koksalt).

Man ska använda s.k. "sommarsalt" som är Calciumklorid. Det är viktigt annars så fungerar det inte. Säljs av typ "Lantmännen" för några hundringar/säck.

Med detta ombord är det min erfarenhet att man inte ska ha fullt "vädringsläge" i ruffen där min "megatorrboll" står. Har bara små springor. Torrt o fint är det.

mvh
Stefan Kindeborg, SXK,Sö.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Ernst Blixt, medlem i BTN:

Den som ej nöjer sig med tyckande och troende läser lämpligen om uppmätta fuktighetsvärden under två vintersäsonger med olika förvaringsmetoder.


Se: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Miljö + Om mögel i båtar.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Björn Johansson:

Bra att det finns fakta i motsats till tyckande och troende. Inte alla Internetbaserade forum som är utrustade med sådan service.

Men hur var det nu med Praktiskt Båtägande och deras felskrivning, nu minns jag ju inte i vilka nummer det var...
Men man sade att att man skulle ha xxxsalt som hette xxxklorid, för att i nummret därpå beklaga att man skrivit fel och menade att xxxsalt bestod av yyyklorid, man hade blandat handelsnamnet med det genetiska, eller det kemiska namnet... eller hur var det egentligen?

Jag kan ju meddela att vägsalt i ett durkslag ovanpå en platshink funkar bra, måhända den andra sortens salt funkar bättre..?

Bj.
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Stefan K:

Hej!
Vägsalt är korrekt så länge man menar "sommarsalt" som är Kalciumklorid. Avsett för att fukta dammiga vägar.

Vägsalt som används för att smälta is på vägar med är Natriumklorid. Det ska man inte använda.

I "Praktiskt Båtägande" Nr. 7 Augusti 2004 (Det senaste numret som jag har iallafall) står det i en "TEST" på sid 31 felaktigt att man ska använda Natriumklorid. Natriumclorid (koksalt) tar ju också upp lite fukt. Det märker nog de flesta båtägare när man ska salta på frukostägget..

Genom att läsa SXK.se "Om mögel i båtar" så har mitt troende/tyckande, om att man ska ha relativt tätt i ruffen, om man nu har "megatorrboll" alltså har besannats.
Har använt Kalciumklorid-metoden flera vintrar och dessutom haft dynorna kvar. Som sagt var, torrt o fint är det. Har bara hört talas om mögel.
mvh
Stefan K, SXK,Sö

Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Curt Norstedt:

Vissa salter, men inte alla, är delikvescenta innebärande att de tar upp vatten från luften och flyter sönder till en lösning. Kalciumklorid och magnesiumklorid är starkt delikvescenta och den egenskapen utnyttjar man för att binda damm på grusvägar. Natriumklorid är däremot inte ett delikvescent salt.

Men det finns en egenskap till som har betydelse. I den form som kalciumklorid säljs kan saltet ta upp nästan sin egen vikt av vatten innan det flyter sönder medan magnesiumkloriden flyter sönder direkt när den tar upp vatten. (För den kemiintresserade: Kalciumkloriden säljs med 2 kristallvatten medan magnesiumkloriden håller 6 kristallvatten). Kalciumkloriden har därför lämpligare som torkmedel. .

Den mättade saltlösningen som rinner ned i hinken suger fortfarande åt sig vatten ur luften - direkt över ytan kommer relativa fukten att ligga på drygt 30% - men som en tumregel kan det vara lämpligt att fylla på mer kalciumklorid när det mesta av den har gått i lösning.

Kom bara ihåg att även om kalciumkloriden ganska länge skenbart ligger oförändrad i durkslaget så är det under just den tiden den torkar effektivast

Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Curt Norstedt:

Hej Stefan,

Eftersom luften antagligen står ganska stilla i en stängd båt kanske det är bättre att ställa ut flera torkbjörnar än en enda jättestor - t ex en i salongen och en i förpiken.

PS: Jag har föredragit att kalla anordningen "torkbjörn" eftersom torrboll är varumärket för en kommersiell produkt.


Bj (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Bj:

Hur blir det med luftcirkulationen inuti båten när man stänger till överallt för att slippa få in fuktig uteluft.

Det kanske blir så att luften närmast runt salthinken blir torr och fin men på avstånd blir den rå och fuktig.

Sker det nån utjämning av luftfuktigheten så att fuktigheten i ett rum vill bli lika i hela rummet eller bör man ha en fläkt som rör om det hela.

Hur skall man isf driva den? Solcell?
Arto (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Arto:

Jag har använt vägsalt tio år i min båt. Min båt är 34 fot lång segelbåt. Jag har en torrboll i förpik, en i bakhytt och en stor låda med 4 torbollar i salongen. Och jag har haft också vägsalt i strumpbyxor över hinken i både toalet och pentryn. Vägsalten har jag växlat ungefär två gånger i vintern. Alla luckor har varit stängt. Båten har varit i kalla båthallen. Allt har gått bra med denna system. Förr använde jag den "luftningsystem" alltså ha alla luckor osv. öppna och då hade jag svårigheter med mögeln.
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 09:40

Curt Norstedt:

Hej Bj och Arto,

Fuktigheten i luften föreligger som ånga, dvs som gas. Om man för in två eller flera gaser i en behållare, i det här fallet luft och vattenånga, blandas de ganska snart genom diffusion även om det inte finns någon cirkulation. I praktiken blir det säkert dessutom omrörning genom konvektionsströmmar, t ex när solen värmer den ena sidan av båten medan den i skugga är kall.

Hur det blir i den egna båten kan man nog bara finna ut genom prov. I mitt fall räcker det med en sats kalciumklorid för att hålla allt torrt. Men saltet är ju så billigt att man kan kosta på sig en eller möjligen flera till.


stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Bifogar en bild på min "Torkbjörn" som alltså ska fyllas med vägsalt (=sommarsalt) vilket även kallas Kalciumclorid.
En 25kg säck Kalciumclorid kostar några hundralappar hos Lantmännen.

Fungerar utmärkt!

Hälsningar
Stefan K Tekniska SXK.Sö

  Klicka för bild eller dokument