Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-22 - 16:52
Stoppfunktion på YSE8

Kent Edwinson:

Jag funderar på att kompettera min motor, en Yanmar YSE 8, med någon form av stoppfunktion. Som det nu är, så stoppas motorn med att man drar ner gasreglaget till minimum. Det finns alltså inget läge för tomgång. Detta har vållat mig en del beskymmer och framför allt en hel del oro, att dra ner för långt så att motorn stannar för mig i en situation där det skulle kunna orsaka olycka, t.ex. vid hamnmanövrar.
Jag har en idé själv om hur jag ska göra, men är intresserad av om det finns någon som har gjort något liknande tidigare och kan bistå med tips. Bra eller dåliga. Jag tar emot alla förslag, sedan kan jag väga dem mot min egen idé eller komplettera till en bra lösning.

Kent

Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Göran Weiler:

Annars kan du låta gasreglaget (den lilla spaken med röd knopp) stå på mycket lågt varv och reglera farten med växelspaken (den längre med svart knopp) genom att omväxlande lägga den i friläge, fram och back. Så har jag gjort i 30 år, och det har fungerat utmärkt hittills.
Ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Ted:

Jag håller med Göran så gjode jag också men du kan också göra så här: Montera en magnetventil på dieselledningen mellan matarpumpen och insprutspumpen som öppnar när du vrider på nyckel till on och stänger när du vrider av nyckeln, också sätter du dit en skruv med lås muttrar så att du kan justera in tomgångsvarvet.
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Lasse L:

Jag tog bort den elektriska avstängningen av säkerhets skäl.
För att motorn skall få diesel måste det ligga spänning på ventilen hela tiden. Mitt tändningslås glappade så motorn stoppade. Låset ersattes med stabil strömbrytare. Skulle säkringen i instrumentbrädan "gå" eller någon anslutning glappa, så stannar motorn! Ett litet elfel skall inte kunna stoppa motorn, därför tog jag bort elstoppen.
På andra motorer är funktionen omvänd, man trycker på stoppknappen som lägger ut en spänning till en solenioden som "drar" i stoppen på insprutnings pumpen.

Jag har haft en båt där jag stannade motorn genom att strypa gasen. Satte in en "sprint" i reglaget så att spaken inte gick till "noll" då fick jag stabilt tomgångsläge. vid stopp drogs sprinten ur, gasen till noll, motorn stoppade.

Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Hasse Svedberg medl 284511:

Jag har för mig att jag för många år sedan (23 år) kompletterade med ett fjäderbelastat tomgångsstopp och att jag då köpte det hos Yanmar service (ev fick jag det genom Nisse Sederholm). Det är tyvärr inte speciellt effektivt beroende på att reglaget går rel trögt och för att man i mitt fall alltid använder fötterna.

Hasse S

Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Kent:

Jag vet inte var Göran och Ted seglar någonstans, men under mina 25 års erfarenhet så är det ofta vinden blåser och då duger det inte med att ha motorn på mycket lågt varv (jag antar ni menar tomgångsvarv). Det gäller att ha styrfart också för att inte driva i sidled t.ex. För att sedan få stopp på den levande kraften behöver man ge lite kraftigare tryck med motorn etc. Finlir på tomgång går väl bra i stiltje men inte annars.
Lasse L:s idé med sprint var inte så dum. Däremot funkar det ju inte med en solenoid som drar i stoppen på insprutningspumpen, eftersom det inte finns någon sådan.
Hasse S:s fjäderbelastade tomgångsstopp kan kanske vara en annan idé. Jag använder också fötterna en hel del, men när man väl kommit på plats med båten så är det väl inte så ansträngande att böja sig ner och föra reglaget till stopp med handen.

Jag fick en annan idé i går.
Kan man använda ventillyftarreglaget som används vid handstart för att stoppa motorn? Då skulle man kunna lägga in ett stopp som man kan justera till tomgångsläge och sedan dra i reglaget för ventillyftaren när man stoppar motorn. Någon som vet om detta är en bra metod?
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Göran Weiler:

Det kanske ska klargöras att det i mitt fall är fråga om en segelbåt, fenkölad och alltså extremt lättmanövrerad, visserligen med en ganska tandlös foldingpropeller. Det krävs naturligtvis en viss träning, innan man lär sig hur långt man kan dra ner på gasen utan att motorn stannar, men när man lärt sig det, är det lätt som en plätt tycker jag, även i blåsiga hamnar och inte minst vid slussning som i Göta Kanal eller Caledonian Canal.

Något tomgångsvarv kan man väl inte säga att det finns? Med växeln i friläge ställer man ju in varvtalet manuellt.


mb (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

mb:

Om du har någon i närheten som har en ysm så kan du se på den motorn hur du ska göra.

Det går ut på att gasreglaget justerar en hävarm som i sin tur reglerar insprutningspumpen via en fjäder. Hävarmen som regleras av gasreglaget kan du sätta en justerskruv för tomgången på. Reglaget som är för insprutningspumpen kan du sedan dra ett stoppreglage till.

Här finns en prängskiss som visar hur det serut sid 13
http://www.overfjord.se/sprangskiss.pdf
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Hasse Svedberg medl 284511:

I en Yanmar Operation Manual står det:

"Never use the decompression level to stop the engine."

För övrigt står det:
- Minska varvtalet gradvis till LÅG.
- Låt motorn gå på tomgång
- För sedan gasspaken till stopp

Hasse S
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Kent:

men i mitt fall är det också fråga om en segelbåt (inte många motorbåtar har en 8-hästars motor)som är fenkölad, dock inte extremt lättmanövrerad, men med en tandlös folding vilket kräver lite varv på motorn för att ge effekt.
Visst kan man träna sig på detta och en del behöver kanske 30 år för att lära sig att den lilla spaken med röd knopp är gasgerglaget.
Vad beträffar slussar i Göta Kanal är det inte några problem, där har jag gått ett antal gånger. Däremot har jag tyvärr ännu inte befarit Caledonian Canal, men där kanske vinden ligger på från sidan och ställer till problem.
Tomgång är när motorn går på lägsta möjliga varvtal utan att gå ojämnt, oavsett om man ställer in det manuellt eller med en justerskruv.

Jag har ju efterlyst om det finns någon som har en lösning på någon stoppfunktion, eller sett någon dylik.
Inte om hur jag ställer in varvtalet och med vilken spak jag ska göra det. Inte heller med vilken spak jag ska lägga in växeln med, det har jag redan klurat ut.

Tack alla andra för goda idéer!
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Göran Weiler:

Hoppsan,nu trampade jag tydligen på en riktigt öm tå. Får be tusen gånger om ursäkt. Jag försökte faktiskt vara hjälpsam genom att anvisa enklaste tänkbara lösning, som inte kräver några tekniska förändringar. För att vara alldeles säker på att bli förstådd beskrev jag utseendet på spakarna, så att vi säkert skulle tala samma språk.

YSE 8 har åtminstone tidigare varit mycket vanligt förekommande i olika mindre motorbåtar, företrädesvis snipor.

Du frågar var jag seglar någonstans och svaret är: i större delen av norra Europa. Jag har sålunda erfarenhet av de mest skilda hamnar från Cowes i väster till Mariehamn i öster, från Haugesund i norr till Boulogne i söder.

I den mån det är problem att manövrera med motor, så är det i kanaler och framför allt slussar. I hamnar brukar det inte vara några som helst problem. Min slutsats är att det är fullständigt onödigt med någon extra stoppfunktion, om inte din båt av någon anledning är onormalt svårmanövrerad.

Förlåt än en gång att jag försökte vara hjälpsam.




Kent Edwinson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Kent Edwinson:

Jag vill härmed meddela alla som läst ordväxligen mellan mig och Göran, att jag i ett personligt mail bett Göran om ursäkt för mitt svar på hans inlägg.

Jag vill därför även här offentligt be Göran om ursäkt. Jag missförstod hans goda avsikter och trodde att det återigen var någon som skulle göra sig lustig. På Marinans klotterplank vimlar det ju av sådana.

Om mitt anseende har blivit stött i kanten hoppas jag att jag har rättat till det med denna ursäkt.

Med vänliga hälsningar
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Göran Weiler:

Som debattör (seriös) på marinans klotterplank, är jag van vid det mesta.

Men jag uttryckte mig nog inte tillräckligt tydligt i mina första inlägg här. Sorry!

Kent och jag har dock rett ut saken via mejl.
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Ernst Blixt, sekreterare i Båttekniska nämnden.:

Tack till ovanstående gentlemen.
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Hasse Svedberg medl 284511:

Jag tycker inte att det gör något om diskussionen utvecklas. Ofta kanske det beror på att den ursprungliga frågan inte är tillräckligt preciserad. Hur som helst brukar det alltid komma upp nya ideer och synpunkter och det är just det som är bästa med ett forum som det här. Om man är frågare ska man dock vara medveten om att de som svarar kanske inte svarar utifrån exakt samma utrustning.

Beträffande tomgång kanske vi i likhet vad som är vanligt inom flyget ska börja tala om två sorters tomgång, marktomgång och flygtomgång. Flygtomgång är där ett högre tomgångsvartal som ska tillförsäkra behovet under flygning av t.ex. laddning,hydraulförsörjning, kylning, motoracceleration m.m.

För våra gamla motorer med tvåspaksreglage behöver vi en högre "sjötomgång" när vi ska manövrera i samband med tilläggning. Att få in två stopp är i princip omöjligt så det man får välja är att lägga sig på en nivå som minimerar risken för motorstopp. Sjötomgången varierar beroroende på yttre omständigheter som vind och ström.



Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Kent:

Idén med sjötomgång var en bra tanke. Men jag efterlyser ändå idéer på lösningar som förhindrar att man kan dra ner på gasen för mycket, med ofrivilligt motorstopp till följd.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

I din situation skulle jag ha kikat på motorinstallationen och funderat på om man kan sätta en tunn wire som mothåll på reglagarmen på motorn. På denna wire skulle jag också sätta en liten vantskruv så att jag mycket exakt kan justera var jag vill ha "lägsta gas" någonstans.

Ett fästa en wire på reglagarmen torde inte vara så svårt. Där sitter ju redan en idag. Sen gäller det att kunna fästa den andra änden av wiren på något lämpligt ställe. Men då denna wire skulle kunna vara ganska lång torde det gå att hitta någon ställe tycker jag.

Om du någon gång måste sänka varvtalet under denna gräns så är detta dock ingen bra lösning. Men med en separat stoppfunktion så finns väl inga sådana situationer?



Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Pelle:

Vi har en YSE12 i vår B31:a, och det lägsta möjliga gaspådraget resp. tomgångsvarvet som krävs för att hålla motorn i snurr varierar rätt bra vid olika temperaturer i vatten, luft, motor (läs: hur länge motorn varit igång) osv. Detta beror säkerligen på att en justering av insprutningen behövs, men jag vet fler YS(X) ägare som har samma "problem".

Jag anser också att det är svårt att veta hur lågt ner man vågar gå innan man skickar in en växel, men tydligen är dessutom backslagen väldigt tåliga på dessa maskiner. (Dom är ju om inte annat enorma och borde tåla mer kraft än vad motorn förmår leverera).

Hur som helst - När det blåser duktigt i en hamn eller det händer något smått oförväntat så får man nog ge lite mer än bara grundgas tycker jag. Har en 2bladig folding prop med låg stigning och det märks i dessa lägen (framförallt på backen). Tidigare ägare modifierade propellern genom att dra i några skruvar i bladen så att den inte kan stänga 100%, utan kanske 85-90. Detta gör, enligt honom, att propellern öppnar snabbare vid back vilket kanske kan underlätta.

Dock är vi väldigt nöjda med motorn i övrigt - den startar ju jämt, även i flera minusgrader.

Nu ska båten inkl. motor iofs avyttras, men det är ändå intressant att läsa vad andra har för erfarenheter av detta.

Grundläggande tips; Man ska nog inte vara rädd för att ligga några RPMs över absoluta min-varv när man skickar i växeln - det tål nog grejjerna. Dock är jag själv för feg så jag har fått stopp några gånger. Och träning krävs - helt klart - för att hitta bra lägen på gasen. På vår motor skulle det nog inte funka att sätta ett fast läge på gasen - ibland blir det för lite, ibland för mycket.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

Kent:

Det som Pelle säger här ovan är säkert helt riktigt.
Det är inte risken för att backslag eller andra grejor inte ska hålla jag är rädd för. En annan person jag tidigare haft kontakt med som har en likadan båt som jag, TUR 84:a, bytte ut foldingen mot en fast 3-bladig propeller. Fartminskningen vid segling tyckte han var försumbar mot att han fick ett helt annat drag vid motorgång, framför allt vid back och bromsmanöver. Men det är inte det som frågan gäller nu.
Att tomgången ändras beroende på temperatur har jag inte kunnat märka.
Hur fungerar det med andra motorer? De flesta har väl separat stoppwire eller annan stoppmekanism och således ett tomgångsläge när gasen har dragits ner till minimum?
Alla båtar med enspaksreglage går ju ner till tomgång vid manövrering av växelläge. Där väljer man inte högre tomgång vid blåsig eller kall väderlek.
stefan oswaldson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:10

stefan oswaldson:

Har en YSE12G och har ett antal gånger lyckats att med foten sänka varvtalet lite för mycket vid tilläggning, dvs motorn har dött då jag behövt den som bäst...
Min fundering är att vid nästa inställning av regulatorarmen få gasreglaget tomgångsläge nära till durken.
En teakbit skulle kunna vikas undan då gasreglaget skall ned till "noll", under motorgång skulle teakbiten hindra att gasreglaget gick till noll, dvs mot durken i sittbrunnen.
(KISS keep it simple stupid)