Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:20
Solpanel

Fille:

Jag mäter upp till 18 V från solpanelen in i regulatorn men jag kan inte mäta någon Ampere. Om jag mäter 18 V kan man då säga att den ger några ampere eller har dessa inget med varandra att göra?

Jag vet inte om det är handhavandefel med multimetern men jag kan inte se något utslag i ampere.

Tacksam för svar.

Janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:56

Janne:

Du vet väl att du måste seriekoppla instrumentet när du mäter ström (A) inte parallellt som när du mäter spänning (V)?
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:17

Ove Thorin:

Hej
Du måste också ha en förbrukning som är minst lika stor som solpanelens effekt
Hälsningar Ove
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Vid ditt försök att mäta strömmen in i regulatorn var det kopplat som i bilden?

Den ström som går in i regulatorn är beroende av vad som är anslutet till dess utgångssida. Om inget är anslutet till regulatorns utgångssida är dess ingångsström mycket liten. Är ett batteri anslutet blir strömmen större vid urladdat batteri än vid fulladdat.

  Klicka för bild eller dokument

Fille (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:56

Fille:

Hmm seriekoppla alltså, det har jag inte gjort. Jag har mätt utgående plus och minus från regulatorn. Jag ska prova i morgon. Tack för tipsen jag återkommer med mina resultat.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-22 - 17:17

Ove Thorin:

Hej Fille
Du skall inte mäta på plus och minus. Tag loss din plus kabel från regulatorn, anslut den till den ena sladden på mätaren, den andra sladden från mätaren sätter du där du tog bort sladden. Strömmen skall bara gå igenom mätaren. Som jag sagt tidigare måste det finnas förbrukare på andra sidan, t.ex ej fulladdade batterier eller andra förbrukare.
Hälsningar Ove
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:56

Björn Johansson:

Jag vet inte om Fille har någon koll på det där med ström och spänning... I all välmening försöker jag här mycket enkelt reda ut detta:

Spänning, mäts i volt, V. Ju starkare solen lyser på din solcellspanel, desto högre spänning får du... ja till en viss nivå förståss.

På natten är det nästan noll volt, och mitt på dagen kan det bli uppemot 18 volt (när du kopplar in någonting, belastar panelen, sjönker genast spänningen).

Ström, mäts i ampere, A. Om ingenting eller absolut fulladdade batterier är anslutna till regulatorn till din solcellspanel flyter det ingen ström igenom denna eller i ledningarna. Men din panel ger ändå spänning.
Om du däremot har ett tomt eller halvtomt batteri så laddar ju panelen, strömmen som då flyter genom ledningarna bestämms av flera olika saker; Panelens kapacitet, batteriernas "mottaglighet", hur mycket solen skiner samt en del andra eltekniska saker som vi kan bortse ifrån i denna förenklade beskrivning.

När du mäter spänning på din panel, före eller efter regulatorn, (eller på annat ställe i båtens elsystem) ställer du in din multimeter för att mäta likspänning, heter "dc" på engelska, det kan stå "Vdc" eller något sådant, välj ett lämpligt mätområde "0-20 V" brukar vara vanligt på olika instrument.
Koppla den röda testsladden till plus, och den svarta till minus, om du kopplar fel gör det ingenting, du får ett minus (-) framför värdet i displayen på den digitala multimetern, på ett visarinstrument vill visaren passera nollan bakåt... inte så bra.

Om du då skall mäta ström, så kopplar du annorlunda.
Den röda testkabeln till utgående plus på panel eller regulator. Och den svarta testkabeln till den kabeln som egentligen skulle suttit som plus i panel eller regulator.
Du måsta alltså ordna med ett avbrott och mäta i detta.
På instrumentets ratt står det antagligen "Adc" eller någonting liknande, välj ett högt mätområde, mer än 10 A, då du sedan kan vrida ner när du ser hur mycket ström som passerar.


Fille (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:56

Fille:

Jag får inget utslag i ampere trots era goda råd, kan det vara så att multimetern är paj? Jag kan mäta upp ca 18 V från panelen men inte ett uns ampere.

En annan fråga bör man ha en säkring på pluskabeln från regulatorn till batteriet?
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:56

/// Patrik:

Strömmätningen är avsäkrad på de flesta instrument. Kolla om så är fallet och kolla sedan om säkringen är hel.
Högt & fort /// Patrik
Ingemar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:56

Ingemar:

Om Fille i första försöket kopplat amperemätaren till + och minus på panelen har väl all ström som panelen genererat gått genom mätaren, och kanske bränt säkringen?
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:56

Björn Johansson:

"En annan fråga bör man ha en säkring på pluskabeln från regulatorn till batteriet?"

JA!!! absolut! (det brukar finnas en inbyggd säkring i regulatorn, men jag tycker ändå att kabeln skall avsäkras nära batterierna!)