Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Solcellsladdning.

Jan Blohm:

Hej!

Är ägare till en solcell som är på 61 watt. Denna är kombinerad med en solcellsregulator, Maxpower. Frågan är, hur mycket ständig laddnig med solcellen tål ett batterisystem om 2 st batterier a´75 amp? Det är ständig laddnig med en spänning på 14,5 volt när batteribanken är fulladdad. Solcellsregulatorn bryter vid max 14.5 volt.

/ Jan

claes (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

claes:

regulatorns uppgift är att inte överladda batterierna, den bryter som du skriver vid 14,5 v, och släpper inte på mera ström (AMP).
skulle du ta bort regulatorn så skulle batterierna ganska snart överladda och "gasa", speciellt när det inte finns någon förbrukare inkopplad.
man bör ändå kolla med gämna mellanrum att det finns vatten i batterierna, effter som regulator ligger och knuffar på lite ström då och då, specielt om batterierna står varmt.
Jan Blohm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Jan Blohm:

Claes!

Du menar då att batterierna tar inte skada, även när de är fulladdade, med den spänningen som regulatorn släpper på, 14,5 volt? Du menar även att batterierna skulle inte få någon laddning i det läget(ström). Jag brukar ha solcellen inkopplad under veckorna när båten sas. ligger still i båthamnen. Då är det alltså ingen förbrukare på./Jan.
Claes (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Claes:

du har förståt det helt rätt, toppspäningen på ett fullladdat batteri ska ligga på 14,5 volt.
regulatorn kommer att ligga och "känna av" att det ligger på 14,5 v, går det över det effter några dagars liggande i hamn så bör man kolla regulatorns funktion.
Själv låter jag batterierna sitta kvar i båten över vintern med solpanelen monterad, vilket går utmärkt så länge man har en fungerande regulator.
Jan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Jan:

Ok Claes!

Det var det jag ville veta! Tack för det!

Mvh Jan!
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Betr. MaxPower solcellsregulator och dess funktion, gå in på deras hemsida http://www.naps.se eller ännu bättre, kontakta dem och fråga !!!
Stålmanen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Stålmanen:

Du skall inte underhållsladda med 14,5 volt, då gasar dina batterier. När spänningen över batterierna nått 14,2 volt (vid 20 grader) skall laddspänningen sänkas till 13,8 volt!
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Till Stålmannen: Vem är Du? Du har mycket att lära!
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Lars:

Som Naps skriver på sin hemsida, så går MaxPower ner till underhållsladdning när batteriet är fulladdat, så det är inget man behöver bekymra sig om. Eftersom spänningsnivåerna är oberonde av kapaciteten, så har storleken på batterierna ingen beytdelse för regulatorn. Möjligen behöver man ställa in regulatorn för hur låg laddningsström där skall var innan den går över till underhållsladdning. Ibland gör regulatorn det efter en viss tid, men den kan man också behöva ändra. Naps skriver inget om hur MaxPower gör. De antar väl att man, som de flesta, har mellan 100 och 200 Ah.
Stålmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Stålmannen:

Ja Dick jag har mycket att lära, men inte om batterier. Har jobbat med batterier och elektronik i 35 år. Det jag skriver är baserat på egen erfarenhet.

Kör av den anledningen det mesta ombord på min båt elektriskt, bla. elspis som går på en 10kW batteribank via en omvandlare. De äldsta batterierna i den är snart 10 år gamla. Men berätta gärna för oss alla här vid vilken spänning en blyackumulator börjar gasa.

Vem Stålmannen är? Det trodde jag alla visste, Clark Kent!
Stålmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Stålmannen:

Rättelse.
Där skall inte stå 10kW, utan 10kWh.

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Det är viktigt att känna till att polspänningen på ett batteri är summan av spänningarna vid den positiva och negativa cellplattan i respektive cell gånger antalet celler. Polspänningen på ett batteri som befinner sig under laddning (eller belastaning) ger alltså inget säkert mått på laddningstillståndet.

Vi tänker oss ett laddningssystem med endast ett batteri på 75Ah. För laddning har vi en solcellspanel som max. kan lämna 3A och en generatorn som kan lämna hela 55A. Bägge laddningsdonen har regulatorer som begränsar spänning till max. 14,4 volt. Batteriet är urladdat.

Om endast solcellspanelen får ladda kommer det att dröja ett antal dygn innan polspänning kommit upp till 14,4 volt men då är batteriet laddat, förmodligen långt tidigare. Batterikemin har hunnit med.

Om vi i stället startar motorn kommer polspänningen att stiga upp till 14,4 volt nästan omgående. Att polspänningen nått 14,4 volt säger inget om laddningstillståndet i detta fall. Här hinner inte kemin med. Polspänningen förblir hög under sjunkande laddningsström. Först när strömmen gått ned till någon ampere kan batteriet betraktas som fulladdat. Dessutom kanske laddningsströmmen aldrig blir högre 20A trots att generatorn är kapabel att lämna 55A. Då är vi inne på ett batteris laddningsmottaglighet. Viktigt att tänka på.



Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Jag använder Tudors "Blyackumulatorn i teori och praktig" som källa. Där står bl.a. vad jag vet om gasningsgräns. Där står också att batterikapacitet anges i Ah.

Stålmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Stålmannen:

Frågan gällde en 61W solcell, så var vänlig och inte blanda in någon 55A generator. Då hade naturligtvis mitt svar sett annorlunda ut.

Vad det sen beträffar hur man benämner energi i elektriska sammanhang så är det i Wh eller kWh. Från min 24 volts batteribank på 500Ah har jag ungefär 10 användbara kWh.

Ditt påstående att jag har mycket att lära har du väl någon grund till, var vänlig att redovisa den. I annat fall tycker jag att en ursäkt vore på plats. För det kan väl inte vara felstavningen av Stålmannen som du åsyftar?

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Till Stålmannen! Vem skall jag be om ursäkt? Clark Kent?
Stålmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Stålmannen:

Dick, dina personangrepp hör inte hemma i detta forum, och ingen annan stans heller för den delen. Jag tycker att vi lämnar denna meningslösa ordväxling bakom oss, och istället försöker bidra konstruktivt till detta forum med vår kunskap och våra erfarenheter.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Jag tycker också att vi lämnar denna meningslösa ordväxling bakom oss och istället försöker bidra konstruktivt till detta forum med vår kunskap och våra erfarenheter.

Med vänlig hälsning
Dick Pettersson
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:55

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Tack för en förnuftig återgång från sidospåret till huvudspåret.

Hälsningar ernst.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Öppna: http://www.praktisktbatagande.com/forum/forum.jspa?forumID=8