Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Rengöring av vattentank

Peter Mägi:

Efter vintern ser insidan av mina vattentankar rätt äckliga ut, små svarta fläckar och en del gojs i den skvätt vatten som finns kvar. Är det någon som har något bra tips på vad jag bör göra? Är klorin och skurborste lämpligt, eller kan man köra diskmedel? Vill ju helst inte att vattnet skall smaka rengöringsmedel... Högtryckstvätta? Med eller utan rengöringsmedel?

Tacksam för svar

Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 01:25

Curt Norstedt:

Hej,

Jag har skrivit om dricksvatten ombord tidigare i BåtTekniska Nämndens sidor för båtteknik.

Föroreningar i färskvattnet ombord kan ha olika orsaker: smuts och skräp, mikrobiologisk växt eller utlakning av ämnen från tankmaterialet.

Smuts och skräp är i huvudsak ett estetiskt problem, det ser oaptitligt ut men är i allmänhet inte farligt. Den som alltid tyckt om vattnet ur sin gamla brunn kan bli ganska bestört när den rensas. Likaså bör man hålla i minnet att vårt kommunala vatten kommer genom ledningsnät som aldrig tvättas.

När det gäller mikrobiologisk växt måste man acceptera att det finns mikroorganismer överallt, i och på oss själva och i hela vår omgivning. En mindre grupp, de patogena, är sjukdomsalstrande, men om sådana finns i vattnet härrör de från en inblandning av fekalier från sjuka djur eller människor. De kommunala vattnen behandlas med klor eller ozon för att döda eventuella patogena bakterier som annars skulle sprida sjukdomar.

Många plaster innehåller ämnen som kan lösas ut i vatten om de ingår i anläggningen. Rostfritt stål är det bästa materialet för vattentanken och om ledningarna är av plast bör denna vara av livsmedelskvalitet.

Det här var en lång inledning för att komma till svaret på din fråga. Smutsen bör tvättas bort med borste och med nästan vilket rengöringsmedel som helst i varmt vatten. Tanken bör därefter sköljas ur ordentligt. Klorin är ett starkt rengöringsmedel och kan användas.

Klorin fungerar emellertid också som desinfektionsmedel och är ur den synpunkten faktiskt inte så lyckat att använda eftersom en del kommer att sitta fast i smuts som eventuellt finns kvar i tanken efter rengöringen. Som tumregel bör man lägga på minnet att alla ämnen som dödar mikroorganismer också är skadliga för människor.

Själv skulle jag således nöja mig med att borsta ur tanken med varmt vatten och vanligt diskmedel. Får den sedan stå en stund fylld med hett vatten är den dessutom garanterat steril - åtminstone för en tid.







Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 01:25

Stefan:

Jag brukar öppna mansluckan på tanken och tvätta den med borste och varmt vatten, sedan ärdet bara att skölja noga och torka den torr. Detta skall göras på hösten. Jag brukar lämna luckan öppen över vintern så att den vädras ordentligt. På våren tittar jag att den ser bra ut och stänger luckan och fyller på vattnet. Vattnet har sedan varit helt OK hela sommaren. Kom ihåg att använa endast behandlat "stadsvatten" aldrig brunnsvatten, det håller inte i längden
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 01:25

Björn Johansson:

Curt skriver att hett vatten gör tanken steril, jovisst det stämmer! men så hett vatten som behövs för att få en tank steril kan du inte få ut till din båt med vanlig vattenslang... (om du nu inte har en ångbåt).
Klorin är ju aldrig fel, kloret löser sig väldigt fort och de ringa koncentrationerna det rör sig om sköljes lätt ur tanken.
Jag har tvättat yngel- och karantänsakvarium med klorin, och fiskarna är mycket känsligare än människor, och det har aldrig hänt något dödsfall efter sådan tvätt, bara man sköljer ordentligt efteråt.

Ett filter av något slag mellan tank och pump är ju inte så dumt!

Problemet som jag ser det är ju de långa och oftast ganska läbbiga slangarna som finns i gästhamnarna, undrar egentligen hur mycket bakerier det växer i dem?

Skräckexemplet är den inre hamnen i Lysekil, den vid macken ("fiskhamnen").
Där leds vattnet från kommunens ledning via ett tjock svart PVC-rör på utsidan av bryggans plank, i brösthöjd, och söderläge (gratis vamvatten vid solsken, lagom varmt för en god bakterietillväxt). Dessutom är då slangarna från bryggans tappställen långa och skitiga.
Men omsättningen av detta vatten är väl så stor att hela systemet hinner att spolar rent, iallafall under högsäsong.

Bj.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 01:25

Jörgen:

Hej Peter

Sanerar du sedan tanken med Xinix Freebact så har du en garanterat bakterifri tank.
Finns att köpa på www.batlivroslagen.se , där du även kan läsa med info om Freebact som faktiskt har funnits i 20 år men inte sålts i någon större utsträckning till båtägare !
Konstigt nog !

Mvh
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 01:25

Curt Norstedt:

Hej,

Mitt första budskap var att mikroorganismer finns överallt också i det vi äter och dricker, men att bara ett fåtal, de patogena, är farliga. I princip finns det inte patogena mikroorganismer i kommunala vatten - om de uppträder vid provtagning brukar det stå i tidningen, så pass ovanligt är det - och befolkningen manas att koka sitt dricksvatten. Det är heller inte särskilt troligt att man själv för in patogena mikroorganismer vid tankningen.

Mitt andra budskap var tumregeln att ämnen som dödar mikroorganismer i princip också är farliga för människor. Ur den synpunkten är det inte så lyckat att ständigt ha en tillsats av sådana ämnen i dricksvattnet.

Klorin är ett starkt, alkaliskt rengöringsmedel (läs varningstexten på flaskan!)baserat på natriumhypoklorit och går bra att använda som jag själv skrev. Men man bör skölja ur tanken noggrant så att klorin inte blir kvar. Problemet jag antydde var att hypokloriten reagerar med smuts som kan finnas kvar i tanken om den inte blivit alldeles ren. De ämnen som då bildas kan i sin tur vara giftiga, också i mycket små mängder.

Stefan verkar ha en bra anläggning på sin båt: en vattentank med manlucka som är stor nog för tanken ska kunna borstas med vatten och rengöringsmedel. Jag tror säkert att det räcker att göra ren den en gång om året.
Här kan det skjutas in att det alltid är lättare att få rent om man använder varmt vatten, vilket den som nödgats diska kokkärlet med kallvatten säkert blev varse.

Distribution av varmt dricksvatten som Björn beskriver från Lysekil saknar jag erfarenhet av, men det låter inte bra. Bland annat växer ju den mikroorganism som ger legionärssjukan i ljummet vatten. Den sjukdomen överförs nu inte genom att man dricker vattnet utan enbart när man andas in droppar i lungorna, vilket faktiskt skulle kunna hända om man duschade i Lysekilsvattnet.

Patogena mikroorganismer är i allmänhet rätt bräckliga, öven legionärssjukans bakterie dör om vattnet är varmare än 55 C.

Hälsningar
Lasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 01:25

Lasse:

Jag sanerade plastvattentanken i vintras eftersom vattnet smakade "plast". Tanken monterades ur och tvättades invändigt med diskmedel och mjuk borste. Därefter fylldes tanken med en lösning av Virkon som är ett desinficerande medel som säjls bla hos Granngården (f.d. Odlabutiken).
Färskvattenpumparna demonterades och rengjordes med diskmedel. Alla slangar (även påfyllningsslangen) och vattenutkastare (kranar) byttes mot nya.

Hade jag vetet hur de gamla slangarna såg ut så hade jag ALDRIG druckit av det vattnet!!!

När allt var klart och återmonterat fylldes tanken med några liter Virkonlösning som sedan pumpades ut. Detta för att ta hand om ev. skit i slangar och pumpar.

Resultat blev mycket bra och den "plastiga" smaken har försvunnit från dricksvattnet.