Hoppa till huvudinnehåll
Anders_Johansson
Senast inloggad: 2024-02-07 - 20:33
Pod-värmare

Anders Johansson:

Skall installera en podvärmare med självcirkulation och önskar råd om vattenvolym och vinklar på rören.

kenta (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30

kenta:

Hej! Jag har själv en POD. Men utan cirkulationspump tror jag det blir svårt att få riktig värme. Vår båt är 32 fot, och det tar ett par timmar att få upp värmen med cirkpump.
Björn Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30

Björn Molander:

Jag kan rekommendera Pod-värmaren. Vi har en 28-fotare med pod. Värmaren har jag monterat på skottväggen med en 30 cm bred remsa av 10 mm Minerit mellan skott och värmare som brandskydd mellen durk och tak. Skorstenen gjorde jag av kopparrör. Den fungerar som värmeelement i salongen,(snabb verkan). Från pannan går ett rör upp till en uppsamlingstank och expansionskärl strax under tak. Ledningen vidare är dragen med 22 mm prisolrör. Prisolen ger inte som en slang några svackor med tiden, Mycket viktigt! Det är heller inga större svårigheteratt dra det "mjuka" prisolröret. Jag har två skarvar på en slinga som går akteröver - rundar motorn - genom pentryinredningen och vänder tillbaka i förpiken till pannan. Allt i noggrant fall och med mjuka böjar. På önskade ställen har jag skalat av plasten så röret fungerar som element. Det kinkiga är att hålla veken ren för att undvika för mycket sotning. Vill du ha mer förklaring hör gärna av dig. Lycka till. Björn Molander
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30

Stefan K:

Hej! Nu vet jag inte så mycket om just POD, men så länge en värmare tar in syre (förbränningsluft) utifrån så är det helt OK. Värmare som tar syret/luft inifrån ruffen ska givetvis inte installeras i båtar (inte i husvagnar heller). God fortsättning på 2009 Stefan K, Ordf. BTN
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Ser inga problem med att ta luften/syret inombords. Luften går ju ut genom skorstenen och ny frisk luft måste fyllas på via ventilations öppninarna in till ruffen. Kört med Reflex kamin sen 60 talet med bara utsläpp via skorsten och tagit förbränningsluften inombords. Så har det fungerat i urminnes tider i stugor med vedspis i köken. Om det blir problem med draget, då är balanserat drag med luft in till kaminen och skorsten ut att rekomendera.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Ja du kan ta luften inombords om du ser till att kaminen får tillräckligt med luft i alla lägen och säkrast då genom en tillförselkanal direkt ansluten till kaminens luftintag. Balanserat eller obalanserat drag. Att det "fungerat i urminnes tider" innebär ju inte att det inte inträffat olyckor. Olyckor inträffar då och då i husvagnar och båtar, när man inte ventilerat tillräckligt. Ventilationsbehovet är ofta eftersatt i båtar, särskilt vid "dåligt" väder då man gärna stänger till lite extra. Moderna plastbåtar är tätare och därmed mer känsliga än äldre täbåtar med "naturlig ventilation". Ventilationsbehov! Per person krävs ca 4 kbm andningsluft per timme En öppen låga drar mycket mer luft. En liten REFLEX-kamin ger ca 2 kW (max) och en gammal tumregel säger att 1kW motsvarar 10 personers luftförbrukning. Du skall alltid dimensionera för maxbehovet. Med 4 pers ombord krävs 16 kbm/tim plus 2x10x4= 80 kbm luft per timme. Dvs ca 100 kbm/tim Vilket motsvarar en luftomsättning på 5-10 ggr/tim i en normalstor familjebåt. Och till sist, det är inte bara för draget som ett balanserat drag är att föredra. Det är bra för säkerheten också. Det finns en tanke bakom gällande säkerhetskrav, som narurligtvis gäller alla värmekällor med öppen låga. KJELLF
B.Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30

B.Molander:

Till vår värmare som på den tiden hette Ge-Hå, följde en särskild stos för anslutning till skorstenen. Den fixade alla sådana problem. Dessutom skulle den förhindra att häftiga vindstötar blåste ut lågan. Om den finns i dag vet jag ej. M.v.h Björn Molander
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30

Hans Svedberg:

Det verkar som ni glömt att inluften bör avfuktas, vilket sker genom att den först får passera ett utrymme med en oisolerad vägg. Om man installerar en värmare så ökar omsättningen av luft varför kravet på avfuktning ökar. Jag har själv en POD men har aldrig haft problem med sotning. Det är viktigt att man efter tändning skruvar ner veken under kanten (den syns då inte). Den ser då först ut att slockna men fortsätt att skruva ner den så ökar lågan igen och brinner med den typiskt blå färgen. För övrigt blir ingen åtkomlig del het, inte ens avgasslangen. Enklast är att ändå ge den ett skydd av en veckad stålslang. Det är förmodligen omöjligt att göra en snygg installation som fungerar utan cirkulatiospump! Hasse S
Bengt Hjortgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30

Bengt Hjortgren:

Hej Tänker slänga in några erfarenheter av värmaren på vår Schelinkryssare från 73.De första åren råkade vi ut för ett flertal problem som vartefter lösts och nu fungerar den bra. Först fick vi ingen cirkulation trots värme och roterande pump. Orsak, någon hade proppat en radiator med en träplugg för att kunna bryta slingan utan att tappa ur vätskan. Sedan gick kopplingen typ ventilgummi mellan motor och pump sönder, ruttnat. Efter olika försök fick det bli en strippad elsockerbit. Nästa problem blev att ratten som reglerar veken började slira. Lämnades in på Fogas AB som kunda löda fast hjulet på axeln igen. Ett par gånger blev det också läckage i systemet pga amatörmässig montering som vartefter förbättrats. För bästa trivslvärmen brukar jag köra några timmar med hög effekt och cirkpumpen igång. Till natten drar jag ner effekten och stänger pumpen och då kan det fortfarande vara varma radiatorer på morgonen efter. Jag önskar alla lycka till med POD-värmaren. Bengt Hjortgren S/Y Leone
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30
Hej, Har läst och sett foto på dragskyddet som kommer med pod/ge-hå-värmarna. Funderar på hur de ser ut inuti/fungerar? Någon som vet? Är det bara en utvidgning av röret? Tänkte se om det skulle fungera att göra något liknande på kaminröret till min vedkamin i båten. Om det är någon som har en ge-hå värmare liggande, så är jag intresserad. Per Eriksson, S/Y Guppy
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:30

Ska försöka förklara hur dragskyddet fungerar;

I dragskyddet sitter det något som kan liknas vid två sammansatta koner (den nedre med spetsen nedåt och den övre med spetsen uppåt - de möts sas i baserna). Dragskyddets rör består av två rör; det nedre är rakt, det övre har en utvidgning i nederkant  (ca 20mm större innerdiameter än det nedre rörets ytterdiameter)  Det övre rörets utvidgning överlappar det nedre med ca 30mm. Då avgaserna stiger så tvingar den nedre konen ut avgaserna i utvidgningen, de fortsätter att stiga, passerar den övre konen, röret smalnar av, avgaserna fortsätter uppåt och går sen ut i det fria. När det kommer en vindstöt in i skorstenen, så tvingas vinden, då den möter den övre konen, ut i utvidgningen, går utanpå det nedre röret och sen ut i båten.

En bild skulle säga mer än tusen ord... :-)

Jag upplever det dock som att avgaserna pga dragskyddet läcker in i båten ibland. Ska prova att mäta med en kolmonoxiddetektor. Ett gott betyg åt PODen är att jag inte kan lukta mig till detta trodda läckage (luktar inte sot/fotogen). Jag ska därför prova med en H-huv istället; den är ju inte lika elegant som PODens avgashuv, men mer funktionell.

Vi har just installerat vår POD (se www.syanna.se). Efter att ha varit på en brant lutande inlärningskurva under några dagar så börjar det nu funka bra. Vi har dock inte än vågat sova med den på pga det misstänkta avgasläckaget i kombination med att vi inte monterat kolmonoxidlarmet ännu (inköpt via www.amazon.co.uk för en hundring). Vidare; kalla dagar så upplever jag det som att avgaserna kyls så mycket av skorstenen och dragskyddet+huven att självdraget inte blir vad det borde - har därför provat med isolering av skorstenen (glasfiberstrumpa) och det verkar som att det hjälper till att få upp farten i brännaren.

 

Peererik
Senast inloggad: 2016-04-09 - 19:45
Bra beskrivning, blev tydligt för mig i kombination med skisser och mått på dragskyddet jag hittat tidigare!