Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Montering av ekolodsgivare?

Stefan:

Skall montera genomgående ekolodsgivare på en fenkölad båt.
Raymarine ST60 (och Silva NX2) skriver att givaren skall monteras vid sidan av centrumlinjen. Vet någon varför?
Placering mitt i skarven mellan skrovhalvorna gör att loben går rakt ner mot botten. Kan det bli störningar vid montering i "skarven" eller kan det vara hållfasthets skäl?
Sätter jag givaren vid sidan om centrumlinjen blir det ca 15-20 grader fel vid montering kloss an skrovet.

Alla tips är välkomna.
Stefan

Anders Stuve (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:36

Anders Stuve:

Hej Stefan.

Jag tycker att du skall göra som du själv finner är är lämpligt. Din båt är om jag förstår dig rätt - en traditionell plastbåt byggd i tre delar (hö + vä + däck) som sedan plastats ihop. GRP materialet är ganska tjockt i centrumlijen långskepps och man måste troligen plasta upp ordentligt för att få plant ( så att tätning blir bra). Om du läser bruxet eller pratar med Raymarin eller Silva så kommer de att förklara.

Centrum eller inte...
Om ekot lämnar givaren så kommer ljudvågen att fortplanta sig och stråla i en "konisk" stråle. Det avgörande är spridningsvinkeln, då instrumentet kommer att reagera på det första ekot och därmed kalkylera djupet. Dvs med en spridningsvinkel om låt säga 20grader så tillåter det en monteringsvinkel på max 10grader i sidled (BB-SB) för att du skall ha chans att mäta grund framför kölen.

Nedan klipte jag ut från Raymarin's brux på nätet och fann att de rekommenderar att du monterar i centrumlinjen, en bit (min 15cm, jag rekommenderar min 50cm pga deformations risken vid hårdare grundkänning) framför kölen. Tänk även på att maximal lutning "FÖR-AKTER" får ej heller överstiga 10 grader (troligen av samma själ som jag tidigare förklarat).

The transducer should also:
• Be ahead of the propellers (by a minimum of 10% of the water line length).
• Be at least 6 in (150 mm) away from the keel (ideally ahead of the keel if a sailing
yacht).
• Be as near as possible to the center line of the vessel.
Chapter 3: Installation 13
• Be clear of other through-hull fittings or projections.
• Have sufficient clearance inside the hull to fit the nut.
• Have 4 in (100 mm) of headroom to allow for withdrawal.
• Be within 10° of the vertical, forward, aft and athwart ships.
There must also be a viable route for the transducer cable to be routed to the
instrument.


Här är länken till ST60 bruxet..

http://www.raymarine.com/raymarine/SubmittedFiles/Handbooks/Instruments/ST60/81038_4www.pdf

mvh


Anders Stuve
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Har satt min Silva-givare i centrumlinjen. Den sitter dessutom inte monterad genom skrovet utan är fastplastad på insidan i den gängade delen som normalt går igenom skrovet. Själva givaren "ligger" sedan i paraffinolja i det gängade "röret". Fungerar alldeles utmärkt.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Har satt min Silva-givare vid sidan om centrumlinjen, fungerar också utmärkt. Jag får normalt djupvärden upp till 80 meter. Om man monterar på centrumlinjen måste signalen passera genom tjockare lager av plastlaminat vilken lär kunna försämra signalstyrkan. Även min givare är monterad på insidan. Jag köpte hos Benns ett plaströr (tillbehör till Silva) som jag sågade snett, så att röret står rakt upp i lodled (kollat med vattenpass). Röret limmade jag fast med tvåkomponentslim. Givaren är monterad i min 33-fots Fortissimo under förpikens aktre del och står således helt lodrätt, trots att anliggningsytan mot botten lutar. Ju längre fram man monterar givaren, desto mer lutar skrovet och ju tjockare blir det plastlaminat som signalen ska tränga igenom vid helt lodrät montering.

Även jag har paraffinolja i röret, som är helt luktfri, till skillnad mot vissa andra oljor. Vatten eller såpvatten är olämpligt, eftersom det fryser på vintern.

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:36

Hasse Svedberg:

Att rekommendationen tillverkaren att undvika centrumlinjen kan vara av två skäl:

- vid montering genom skrovet(vilket alltid förordas)finns risken att laminatet är så tjockt att givarröret inte räcker. Det är svårt att veta hur stor tjockleken är utan att förborra och lokala variationerna är ofta stora.

- vid inombords montering kan man riskera dålig effekt pga tjockt laminat som nämnts ovan.

Själv har jag Silvas givare monterad i centrum framför kölen men har varit tvungen att fräsa ner på insidan för att få en plan anliggning och tillräcklig gänglängd för muttern.

Hasse S
stefan.kindeborg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:36

stefan.kindeborg:

Man bör nog undvika att sätta lodgivaren i centrumlinjen om båten är tillverkad i två halvor som sedan är remsad ihop. Speciellt om skrovet har en djup V-form så blir det ganska "tjockt" laminat precis som Hasse S. skriver. Då är det säkert också stor risk för "störande" luftfickor i centrumlinje-skarven, om man önskar montera givaren inombords.
Luftbubblor eller laminattjockleken tycks problemfritt på min Contrast 33 som är plastad i ett stycke, och som endast har ett "lätt V-format" förskepp.
SILVA-Lodet fungerar utmärkt med givaren inombords. Över 100 meter med stabila värden.




Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:36

Hasse Svedberg:

När vi talar om problem med givarplacering så är monteringen av loggivaren än mer besvärlig. Monteringsmässigt är ju Silvas logg och lodgivare lika vad gäller skrovgenomföringen. För lodgivaren är det verkningsgraden som kan bli sämre på den ena bogen pga av sned montering och det tycker jag man kan leva med. Och i allmänhet går det att motera den även i centrumlinjen på ett vasst skrov.

Med loggivaren går det däremot inte på ett sådant skrov och det fungerar också dåligt, för att inte säga oacceptabelt, att placera den 1-2 dm vid sidan om centruml. Går man för motor går det att kalibrera den OK men när man seglar med krängning och avdrift kan skillnaden bli stor. I princip kan man kompenser för detta genom att montera den i lämplig vinkel i förh till centrumlinjen. Det är bara det att den lokala strömningen både till styrka och riktning varierar under olika seglingsförhållanden. Dessutom är givarmontaget sådant att man inte kan vrida på givaren när den är monterad.

Min lösning har varit att jag frångått rekommendationerna och monterat den på en mer horisontell yta vid sidan om centrumlinjen och ca 0,5 m bakom kölen. Gränsskiktet där är tjockare men värdena är mer konforma.

Hasse S

stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:36

stefan:

Tack för tipsen, det jag glömde skriva var att givaren skulle monteras genom skrovet. Efter 1 veckas övervägande tog jag och borrade ett 51 mm hål mitt i centrum för givaren till ekolodet.
Skrovtjocklek i skarven bestod av 9 mm för skrovhalva + 9 mm skarvning av halvorna.(Snygg laminering, tät och fin, dock fanns det på ett ställe en liten luftbubbla som troligen skulle ställt till det om det gällt insidesmonterat ekolod.)
Till saken hör att detta är en Scampi med motorn placerad fram, så propelleraxeln går några cm ovanför.
Det enda problemet hitintills är att hempels epoxyspackel tar oooooändligt lång tid att härda och dessutom verkar det krympa. Jag vill att muttern på insidan skall ha anläggning runt om så därför har jag spacklat i omgångar.
(igår såg allt perfekt ut, idag gjorde jag en sista koll före planerad montering. Då hade hempels epoxy krympt grovt 10%, temperaturen har varierat 6-18 grader så troligen har härdningen=krympningen fortsatt efter min slutslipning)

snart dax för sen sjösättning
/Stefan